Bericht kunstgrasveld (Nieuwsbrief Koers 22)

In de nieuwsbrief van de Koers 22 van de gemeente Delfzijl is een item geplaatst over ons aanstaande kunstgrasveld. Hierbij is Eltje Pijper geïnterviewd. Onderstaand item geeft een mooi plaatje van de werkzaamheden die de voorbije maanden door tal van vrijwilligers zijn gedaan.

Eindelijk een kunstgras voetbalveld voor v.v. Poolster in Spijk

Jarenlang wist v.v. Poolster niet wat ze met hun trainingsveld aan moesten. Vooral in de herfst werd het veld onbespeelbaar. "Als het heeft geregend, blijft het veld nog een week nat. Het herstelt zichzelf niet meer," legt vrijwilliger bij v.v. Poolster Eltje Pijper uit. "Doordat we niet op ons trainingsveld kunnen trainen, moeten we uitwijken naar omliggende dorpen als Godlinze. Dat betekent dat onze kantine doordeweeks dicht blijft en iedereen na het spelen gelijk naar huis gaat."

poolster2

Als oplossing voor het natte trainingsveld bedacht het bestuur het aanleggen van een kunstgras voetbalveld en klopte daarvoor aan bij de gemeente. De gemeente herkende de problematiek en kon zich in principe vinden in de oplossing. "Nadat het besluit was genomen en het budget beschikbaar gesteld, zijn we met de vereniging in gesprek gegaan. Tijdens deze gesprekken hebben we gekeken hoe het kunstgras voetbalveld het beste op het sportcomplex gesitueerd kan worden en in hoeverre v.v. Poolster zelf een bijdrage kan leveren in de uitvoering", aldus Marcel Nuninga van de gemeente Delfzijl.

"In het verleden werd er veel door de gemeente bepaald, maar tegenwoordig zoeken we veel meer de samenwerking op. Veel van de uit te voeren werkzaamheden wordt hierdoor door de vrijwilligers zelf gedaan." Eltje vult aan: "Toen na de gesprekken de hamerslag gegeven was, ging het balletje snel rollen. In juni is het krediet door de raad beschikbaar gesteld en zijn wij aan de slag gegaan met allerlei voorbereidende werkzaamheden. We hebben er ondertussen al veel uren in gestopt." Marcel knikt bevestigend: "Ik denk al wel meer dan 400 uur."

poolster1

Het trainingsveld na het kappen van de 28 bomen.
Dat er inderdaad veel werk verzet wordt door de vrijwilligers blijkt wel als Eltje tussen het wedstrijdveld en trainingsveld door loopt. Op het trainingsveld liggen bergen versnipperd hout. "Het nieuwe kunstgrasveld wordt groter dan ons huidige veld. In de afgelopen weken hebben we 28 bomen moeten kappen. Die stonden tussen de twee velden in. We zijn nog bezig met de afvoer daarvan. Ook moeten zowel de stroomkabels van de lichtmasten bij het wedstrijdveld als het pad langs de dug-outs worden verplaatst. Vanmorgen hebben we in de schaduw weer enkele uren aan het pad gewerkt." Zelfs als deze voorbereidende werkzaamheden klaar zijn en het aanleggen van het kunstgrasveld begint, zullen de vrijwilligers niet stil gaan zitten. "Momenteel loopt er een aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van dug-outs, zes lichtmasten en ballenvangers voor het nieuwe trainingsveld."
In november zal de eerste schop de grond in gaan voor de aanleg van het kunstgrasveld. Als alles goed verloopt, is begin volgend jaar het gehele trainingsveld klaar. Eltje kijkt tevreden rond. "We zijn een actieve club met 230 leden. Als we straks het kunstgrasveld hebben, kunnen we weer jaren vooruit."