Amateurclubs dupe van hoge waterstand

De hoge waterstand heeft gevolgen voor het speelschema van amateurvoetbalclubs in de provincie Groningen. De waterschappen Hunze en Aa's en Noorderzijlvest hebben gemeten dat de waterstand enkele tientallen centimeters hoger is dan normaal. Dat komt onder meer doordat het de afgelopen maanden regelmatig heeft geregend.

De vele regen zorgt voor kletsnatte voetbalvelden en dat is terug te zien op de ranglijsten in het amateurvoetbal.

Slecht veld
Zo heeft zaterdagderdeklasser Noordwolde slechts dertien wedstrijden gespeeld, terwijl competitiegenoot Aduard 2000 al zeventien potjes heeft afgewerkt. 'Hier kun je niet op voetballen', zegt vrijwilliger Henk Hoiting van vv Noordwolde. 'Hier is al weken niet op gespeeld.'

Achterstanden
'Afgelopen zaterdag zijn er vier wedstrijden afgelast', aldus Hoiting. 'De week ervoor is ook alles afgelast. Alle teams lopen nu forse achterstand op. Het trekt de stand heel erg scheef.' Hoiting roept de gemeente Bedum op te investeren in een kunstgrasveld.

Overtollig water afvoeren
Ondertussen doen de waterschappen hun best om het overtollige water af te voeren. De gemalen in de provincie Groningen draaien volop om dat te bewerkstelligen. Het water bij Lauwersoog staat 42 centimeter hoger dan normaal.

In het gebied van Hunze en Aa's is de waterstand 20 centimeter hoger dan normaal. Volgens gebiedshydroloog Harrie Jager van Hunze en Aa's is er deze winter veel meer neerslag gevallen dan normaal. 'Dat maakt dat de boel behoorlijk nat is', zegt hij. 'Dit is redelijk uitzonderlijk, we zijn er behoorlijk druk mee.'