Hard werkend Poolster temt koploper VVG

BRON : www.eemsmondsport.nl

Stunten in de beker tegen Bergum is één, maar winnen van Poolster bleek een ander verhaal te zijn. Koploper VV Groningen speelde allesbehalve goed op het sportpark Oldencate in Spijk en moest uiteindelijk met een 1-1 remise genoegen nemen. Volgens trainer Gert Haak begint het seizoen zijn tol te eisen. Collega Jeroen de Munck roemde de inzet en onverzettelijkheid die de geelzwarten met name na de rust hadden getoond.

Winnen van wat ook wel het beste team van de 3e Klasse C wordt genoemd is al een schier onmogelijke opgave, laat staan dat je er ook maar een punt van weet te pakken. De fiere koploper had van de achttien gespeelde duels zestien in winst weten om te zetten en werd er slechts twee keer een remise toegestaan.

Normaliter zou er ook van Poolster gewonnen moeten worden. De uitwedstrijd eindigde eerder dit seizoen in een 5-1 zege voor de Stadjers. Het zou voor de thuisclub zaak zijn om zo lang mogelijk stand te houden en daarna misschien wel op een wonder hopen.

De Groningers waren vanaf de eerste aftrap van de middag de betere ploeg, zonder dat men echt gevaarlijk wist te worden. Het bleek voor de gasten, die kunstgras gewend zijn, toch lastig om op echt gras te voetballen. De handelingssnelheid lag weliswaar stukken hoger als bij Poolster, maar tot uitgespeelde kansen kwam men niet of nauwelijks.

Het was zelfs opvallend dat de dode spelmomenten dreigender waren. Uit een daarvan mikte Jasper Ludema de bal op de kruising. Poolster zwijnde nadrukkelijk in die fase en wist zelf amper in de buurt van goalie Ivan Landlust te komen. Die zag pas na een kleine twintig minuten een schot van Erik Rentema voorbij komen.

Poolster speelde behoudender dan men gewend was, metselde het middenveld vakkundig dicht en maakte het voor de Stadjers knap lastig om in die kleine ruimte te voetballen. Nadeel was wel dat spits Dennis van Dijk amper in het stuk voorkwam. Hij had constant vier verdedigers om zich heen en kon weinig tot niets uitrichten.

Dat VV Groningen op 0-1 kwam, was gezien het spelbeeld niet meer dan logisch maar wel volkomen onnodig. De geelzwarten stonden even niet op te letten toen er een vrije bal aan de bezoekers werd toegekend. Wesley Walstra pikte het leer op, liet Vincent Lips en Marco Dijkstra staan en tikte de bal beheerst langs Marcel Werkman: 0-1.

De goal viel op een moment dat de Spijksters zichzelf al bijna een helft overeind hadden weten te houden en op slag van rust zelfs verzuimden langszij te komen. Erik Rentema stuurde met een diepe bal Van Dijk op avontuur die op zijn beurt de combinatie met Johan de Groot zocht. Van Dijk trok de bal scherp voor het doel, waar goalie Landlust zijn dikke teen nog net tegen de bal aan kon plaatsen en ontnam de inkomende De Groot daarmee de kans om Poolster langszij te schieten.

Meteen na de thee ontsnapte de thuisclub opnieuw toen de bal andermaal op de deklat belandde, maar ten opzichte van de eerste helft was er wel iets wezenlijks veranderd aan het wedstrijdbeeld. Poolster had de schroom wat van zich afgeworpen. Men kwam meer aan voetballen toe en werd daarvoor met een treffer beloond.

De op pad gestuurd Dennis van Dijk verplaatste in de 52e minuut het spel van de rechter- naar de linkerflank, waar Kevin Bijlsma de op maat gesneden breedtepass op een heerlijke manier achter Landlust schoot: 1-1. Ineens lagen de kaarten heel anders, was VV Groningen nog steeds de ploeg met de betere en lepere voetballers, maar kreeg men te maken met de onverzettelijkheid van de gastheren.

Er werd geen centimeter cadeau gedaan en hoe penibel de situatie voor het doel van Werkman soms ook was, echt in paniek raakte Poolster niet.  Sterker nog, de Stadjers begonnen steeds gehaaster te spelen. Ze namen risico’s en hadden niet raar moeten opkijken als ze tegen een achterstand waren aangelopen. Achterin werd er soms onnodig knoeiwerk verricht. Omdat Poolster dat weigerde af te straffen, kwamen de bezoekers met de schrik vrij.

Naarmate de minuten wegtikten, begon het thuisfront steeds meer in het gewenste wonder te geloven. VV Groningen probeerde er nog een slotoffensief uit te gooien, maar ging daarbij veel te geforceerd te werk. Toen na 95 minuten het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Rotmensen had geklonken, vielen de spelers van Poolster elkaar in de armen alsof ze zojuist hadden gewonnen.

‘Dit was zeker niet een van onze beste wedstrijden. Het liep gewoon niet. We waren vooral in de eerste helft teveel met onszelf bezig. Na de rust misten we gewoon ene greintje geluk. Als die tweede bal op de lat er in was gegaan, hadden we zonder twijfel gewonnen’, sprak trainer Gert Haak van VV Groningen na afloop.

Jeroen de Munck glunderde van oor tot oor toen hij van het veld stapte. ‘Dit is gewoon ene bonus voor ons. Vorige week kregen we met 7-0 op de broek van Glimmen. Het is altijd maar de vraag hoe zo’n dreun doorwerkt. Ik moet zeggen dat de jongens vandaag karakter hebben getoond. We hebben laten zien dat we het de doorgaans sterkere ploegen knap lastig kunnen maken.’

Bovenstaand verslag, inclusief video, kunt u ook bekijken op :

Hard werkend Poolster temt koploper VVG