Nipt verlies Poolster 1

Poolster stond vandaag voor de eerste bekerwedstrijd, thuis tegen VVS Oostwold. Na de winst op Scheemda en het verlies tegen Corenos in voorgaande oefenwedstrijden een eerste echte test voor trainer Jeroen de Munck. Het elftal dat hij de wei instuurde zag er als volgt uit ;
Marcel
Robbert - Robin - Jeroen - Vincent
Johan D - Erik - Johan G
Tom
Danny - Dennis
wissels:
Kees, Marco, Gijs en Kevin waarvan de eerste drie ook met het 2e speelden.
Dennis Smit is nog herstellende van zijn breuk en Stijn heeft, nog steeds, rugproblemen.

Onder een mooi zonnetje begon de wedstrijd en Poolster begon voortvarend. Er was beweging in de ploeg, men speelde snel de bal rond en de verfoeide lange bal werd niet gespeeld. Het zag er allemaal prima uit. Helaas werd in de 19e minuut, in een poging maar op te blijven bouwen, de bal na een verkeerde kaats verspeeld en recht in de voeten van de jagende aanvaller gespeeld. Deze wist zich wel raad met dit cadeautje en het stond 0-1. Poolster leek even de organisatie en concentratie kwijt. Men was onrustig, af en toe wat gemopper op elkaar en VVS had dit snel in de gaten. Men zette hoog druk om Poolster af te jagen in een poging de score uit te bouwen. Met vereende krachten wist Poolster dit te voorkomen maar lijkt geduld het toverwoord. Geduld om de goede opening te vinden, geduld met elkaar, geduld met het systeem waar iedereen even zijn plek in moet vinden.
In de 26e minuut twee goede kansen voor de thuisclub. Achtereen Dennis en Johan de Groot konden aanleggen op het doel van VVS maar in beide gevallen kon de keeper redding brengen. Kort voor rust, in de 38e minuut, passeert Dennis al wel de keeper maar weet een verdediger de bal uit de doelmond weg te halen. Ruststand derhalve 0-1

Poolster is nog zoekende en dat is helemaal niet zo raar. Onder een nieuwe trainer zijn jonge spelers ingepast, een paar spelers vertrokken en wedstrijden spelen is de manier om uit te vogelen hoe een en ander het best kan worden neergezet. Trainer Jeroen zet in de tweede helft wat zaken om. Johan Dijkman bleef aan de kant en daarvoor in de plaats kwam Marco als rechtsback. Daarmee verhuisde Vincent naar zijn vertrouwde linkerkant en schoof Robbert een positie door en ging als linkshalf spelen.
Direct na rust een aardige kans voor Danny op voorgeven van Johan de Groot. Hij krijgt de bal net teveel op zijn hoofd en kopt net naast. In de 56e minuut lost Kevin Danny af in de voorhoede. Twee minuten later staat het gelijk. Dennis wordt diep gestuurd en kan, na het wegglijden van de verdediger, zijn medespeler uitzoeken. Een teruggelegde bal wordt door iedereen en alles gemist behalve door Johan de bij de tweede paal staat te wachten. Hij maakt de gelijkmaker. Terwijl de 1-1 op papier wordt gezet weet VVS direct weer de voorsprong te pakken. Het is de schrijver niet duidelijk hoe de goal tot stand kwam maar feit is wel dat er 1-2 op het scorebord staat. VVS wil hierna doordrukken maar dit lukt de gasten niet, hoewel een bal maar net naast wordt gekopt. Zichtbaar is een degelijk team dat al langer samen speelt en waar trainer Jan Veenhof al twee jaar aan heeft kunnen bouwen.
In de 69e minuut zorgt een steekbal ervoor dat een doorkomende middenvelder van VVS op Marcel af kan gaan. Marcel komt uit en de Oostwolder lobt de bal over hem maar ziet zijn poging op de lat uiteenspatten. Het blijft bij 1-2. En als je zelf de kansen niet benut dan maakt vaak de ander ze wel. Ook in dit geval. Na een pittige overtreding van Johan, waarvoor terecht de gele kaart werd getoond, verliest VVS de bal en wordt snel Kevin diep gestuurd. Op snelheid passeert hij de keeper en maakt beheerst de 2-2. Al met al een leuke, gelijk opgaande wedstrijd. Poolster wil wel voor de winst gaan maar ook VVS wil als winnaar van het veld stappen. De moegestreden Dennis wordt vervangen door Gijs, in de hoop dat hij op snelheid een gaatje zou kunnen vinden.
In de 77e minuut wordt een goede voorzet van Erik maar net over gekopt. Erik speelt als een soort Nigel de Jong en controleert op het middenveld. Het spel golft op en neer en een aantal keren worden de Spijkster aanvallers teruggevlagt voor buitenspel. De toeschouwers zijn het er niet altijd mee eens. Wederom een aanval van VVS. Een opkomende middenvelder kapt en draait zich naar ruimte om te schieten en ziet zijn schot van richting veranderd worden waarmee hij Marcel, die op het verkeerde been staat, te passeren. VVS op 2-3. Marcel was hierin kansloos maar zorgelijk was de wijze waarop de schutter eerst een paar man uit kan kappen. Er wordt niet naar de bal gekeken maar naar de man en er werd geen weerstand geboden. Veel te makkelijk en een belangrijk leermoment. Ondanks een paar pogingen moet Poolster zich gewonnen geven en gaat VVS met de winst naar huis. De gespeelde duels laten zien dat Poolster mee kan maar op details het nog een aantal keren misgaat. Naarmate er langer met elkaar gewerkt wordt zal dit vast beter worden. We hebben er vertrouwen in! Dinsdag nieuwe ronde, nieuwe kansen tegen De Pelikanen waar ook Poolster 2, dat een goede 3-0 overwinning op NEC Delfzijl 3 boekte, aan zal treden. Beide wedstrijden beginnen om 18.45 uur te Appingedam.