POOLSTER 1 MOET NA UUR CAPITULEREN

DELFZIJL – Zaterdag begon het echte werk, de bekercompetitie ving aan. Poolster, ingedeeld bij VVS, ZEC en NEC Delfzijl, mocht het tegen laatstgenoemde opnemen. Een pittige klus, NEC Delfzijl wist het afgelopen seizoen in de tweede klasse net niet voldoende punten te behalen en moet derhalve deze jaargang in de 3e klasse zich manifesteren. Gezien club en grootte van de plaats Delfzijl zou een tweede klasse mogelijk moeten zijn dus men moet daar ‘aan de bak’.
Afgelopen dinsdagavond speelde Poolster nog een oefenduel tegen Noordpool UFC, dat de thuisploeg met 6-0 wist te winnen (doelpunten Robin, Kevin (2x), Mark, Marco en Jesse). Het ging daarbij meer om de opbouw van het team dan dat de focus op de uitslag lag, al is het natuurlijk prettig om dit soort wedstrijden winnend af te sluiten.
Op een zonovergoten sportpark Centrum mocht Poolster dan tegen een sterkere tegenstander laten zien waartoe het in staat was. Trainer Jeroen de Groot begon de bekerwedstrijd met als basis:
Marcel
Niels, Robin, Tom, Robbert
Kevin, Johan, Marco, Johan
Migèl, Jesse
Bank : Mark, Koen, Robbin, Peter
De bezoekers stonden goed in de organisatie. NEC Delfzijl kon in de beginfase nog geen potten breken. Je hebt tegen een hoger geklasseerde ploeg altijd de angst dat deze snel op voorsprong komen, vleugels krijgen, dat alles lukt en je er dik af gaat. Maar Poolster was gelijkwaardig en verstopte zich niet. Meerdere aanvallen konden aan de toeschouwers worden getoond, waarvan een kopbal op de paal van Johan de Groot het meest gevaarlijk was. Terwijl er niet zoveel aan de hand was kwam Poolster toch na zo’n 25 minuten op een 1-0 achterstand. Een aanvaller van NEC weet met een passeeractie de achterlijn te halen, trekt de bal terug en ziet Robin Uilhoorn, in een ultieme poging te voorkomen dat de spits in balbezit kan komen, de voorzet aan te raken en zelf binnen te tikken.
Ondanks de eigen goal kwam het klassenverschil niet op het veld tot uiting en de wonderschone gelijkmaker van Poolster was dan ook helemaal niet onverdiend. Robbert Kok liet nog maar eens zien over inzicht en traptechniek te beschikken want hij zag de doelman van NEC Delfzijl iets voor zijn goal staan en schoot vanuit de middencirkel strak over keeper en net onder de deklat. Geen toeval, aangezien hij dit een week eerder ook al deed, maar een wereldgoal waar ook de supporters van de thuisploeg wel voor moesten applaudisseren.
Kevin had vlak daarvoor het veld verlaten. Met klachten aan een bovenbeen leek het hem beter om uit te stappen. Wellicht was het voor hem, nadat hij het vorige seizoen bijna helemaal afwezig was door een blessure, even teveel en iets overbelast. Laten we hopen dat hij snel weer aan kan sluiten. Mark Lijnema werd als vervanger ingebracht.
Na rust werd keeper Marcel Werkman vervangen door Daan Bos. De jongeman mocht tegen NEC laten zien of hij zijn mannetje stond. Na een aarzelend begin zou hij met een aantal puike reddingen laten zien over skills te bezitten.
NEC Delfzijl had in de rust blijkbaar een kleine preek gehad want het begon wat energieker aan de tweede helft. Poolster kon de eerste 10 minuten schade voorkomen maar ongelukkig kwam het op een 2-1 achterstand (54e minuut) en de 3-1 een drietal minuten daarna (buitenspel werd opgeheven door de mee teruglopende Mark Lijnema terwijl de verdediging instapte) was eigenlijk de nekslag en beslissing in deze wedstrijd. In de fase wist de thuisploeg dat het aan de goede kant van de score zat en kwamen de individueel sterke aanvallers echt los. Poolster kon niet anders dan lange ballen spelen maar vergat het middenveld te gebruiken, zoals dit in de eerste helft wel gebeurde, uiteraard ook doordat NEC Delfzijl als team beter stond en geen ruimtes weggaf.
Ondanks het veldoverwicht van de blauw-witte formatie kon Poolster af en toe uitbreken en voor de goal verschijnen. Migèl van Gennip nam een bal vol op de pantoffel maar zag de keeper zijn schot over tikken. Iets later had hij recht op een penalty toen hij werd vastgehouden in een poging alleen op de keeper af te gaan maar de scheidsrechter van dienst floot toen niet voor een overtreding waar hij anders wel pietluttig optrad. Het gevoel aan de kant van de Spijksters was dat hij zeker niet op de hand van de bezoekers was.
Nadat Poolster z’n kansjes had gehad een fraaie goal van NEC Delfzijl. Een hard schot vanaf een meter of 20 liet Daan kansloos en betekende de 4-1. De thuisploeg had in deze fase de voorsprong verder uit kunnen breiden maar Daan ranselde af en toe een bal uit de doelmond en liet zich zien.
Na de drinkpauze moest Poolster terug naar de basis. Eerst weer in de organisatie staan, zaken simpel houden – soms werd een bal veel te lang in bezit gehouden met als gevolg uiteindelijk het balverlies – en daarna ging het ook weer wat beter, rustiger. Koen Biemond viel in en later mocht ook Peter Westerhuis invallen. Een vermoeid Poolster moest wel toestaan dat de 5-1 binnenviel en in de slotminuut moest ook de 6-1 geslikt moest worden.
Resumerend;
Poolster kwam goed voor de dag en kon een uurtje mee met NEC Delfzijl dat daarna meer energie in het duel stopte en het verschil daarmee wist te maken. Verlies tegen deze tegenstander is geen schande en zeker de eerste helft geeft moed voor de komende beker- en competitiewedstrijden.
Verslag: Andre van Gennip
Foto`s: Sandra Bos