Poolster 3 verslaat De Fivel 2 en klimt naar de derde plaats

Op een mooie dinsdagavond mocht Poolster 3 het opnemen tegen De Fivel 2. Voorafgaand aan de wedstrijd stonden de gasten uit Zeerijp op een 3e plaats met 28 punten uit 15 wedstrijden. Poolster 3 vond zichzelf terug op een 5e plaats met 25 punten uit 14 duels. Winst op ‘het andere oranje’ zou inhouden dat ze naar een 3e plaats konden klimmen, en passant ook Loppersum 3 voorbij staken en met een goed gevoel naar de wedstrijd tegen Zeester konden toewerken.

Line-up:
Erwin Heun;
Thom Bos, Colin Uilhoorn, Ramon van Gennip, JP Wiersema;
Stefan Talens, Jeroen Schrikkema, Robert Schrikkema, Gijs de Weerdt;
Kevin Noot, Robert Molenberg
Bank: Kevin van Dam, Ferdinand Oosterhuis, Arjan de Weerdt, Gilles de Lange

Bij aanvang van het duel was het best warm en het weertype leek ook van invloed op het energielevel van de spelers. De term Zomeravondvoetbal was van toepassing, het tempo was erg laag. Het spel speelde zich voornamelijk af op het middenveld, af en toe met een voorwaartse beweging richting één van de doelen. De eerste kans kon op het conto van De Fivel worden geschreven maar Erwin wist het schot te pareren. Na ongeveer een kwartier werd de score geopend. Jeroen weet met een fraaie pass zijn broer Robert de diepte in te sturen. Robert lijkt de bal iets te ver voor zich uit te spelen maar aangezien de keeper niet uit komt, heeft hij voldoende tijd om het gaatje te vinden en de bal binnen te prikken (1-0). Daarna veranderd er niet veel aan het spelbeeld. Gelijkwaardige teams, kansjes over en weer. Namens Poolster had Stefan of Gijs de kans om de tweede te kunnen maken maar de eindfase verliep niet geheel volgens plan.

Op dit niveau zijn het meestal persoonlijke fouten waaruit goals tot stand komen. De thuisploeg profiteerde van een foutje in de verdediging van De Fivel en uiteindelijk weet Kevin om het leer achter de doelman te drukken en de stand naar 2-0 te tillen. Er is dan ruim een half uur gespeeld.

Ook de gasten weten voordeel te halen uit slap optreden van een aantal spelers van Poolster. Omdat niet ingegrepen wordt weet De Fivel de bal voor de goal te krijgen waarna de bal in twee instanties tussen de palen belandt. Eerst komt de bal nog op de lat maar in tweede instantie is de inzet laag en kan er niet meer tijdig reddend worden opgetreden (2-1) Totaal onnodig doelpunt waar er eigenlijk weinig aan de hand was voor Poolster. Met deze stand werden de kleedkamers ook opgezocht.

Aan het begin van de tweede helft werden een aantal frisse krachten ingebracht. Kevin, Arjan, Gilles en Ferdinand kwamen JP, Kevin Noot, Stefan en Robert Schrikkema vervangen. Scheidsrechter Dam fluit de boel weer aan de gang, hij heeft tot dan toe geen moeilijke klus aan de aan de acteurs binnen de krijtlijnen.

De eerste echte opwinding komt na een kwartiertje in het tweede bedrijf. Ferdinand besluit om eens van afstand het doel te bestoken en ziet zijn schot op de paal ploffen. Kevin lijkt de rebound voor het intikken te hebben maar helaas voor hem rolt zijn bal langs de verkeerde kant van de paal en blijft de stand in stand. Ook De Fivel laat zich niet onbetuigd. De gasten proberen het ook eens van een meter of 20 en zien dit schot op de lat uiteenspatten. De rebound wordt naast gekopt. Poolster roept de ellende een beetje op zich af en laat De Fivel in de wedstrijd. De geelhemden lijken zich dat zelf ook te realiseren en zetten een tandje bij. Kort na de kans van De Fivel weet Gijs op links de ruimte te vinden om een voorzet op maat af te leveren en weet Robert M. al vallend van dichtbij de 3-1 te maken. Tien minuten later, we schrijven de 70e minuut, kan Poolster nog eens juichen. Weer een typisch voorbeeld van persoonlijke tekortkomingen want de manier waarop Gijs op de rechterflank het strafschopgebied mag binnen dribbelen is, verdedigend gezien, erg matig te noemen. Gijs kan simpel breed leggen op de inlopende Jeroen, die ook geen strobreed in de weg wordt gelegd (4-1)

Poolster speelt na deze goal het beste aanvalsspel van de wedstrijd. Tot kansen komt het wel, tot meer doelpunten leidt het overwicht niet. De afwerking behoeft nog enige trainingsuren al wist ook De Fivel dat het verslagen was en de vermoeidheid toesloeg. De overwinning kwam niet meer in gevaar en door de winst klom Poolster 3 naar de derde plaats en draait een prima seizoen.

A. van Gennip