Nieuws en mededelingen van en voor de senioren

Vanuit het bestuur en seniorencommissie willen we graag een aantal zaken communiceren aangaande de seniorenteams voor komend seizoen. In de afgelopen periode zijn de seniorenleden en jeugdleden die het betreft geraadpleegt en hebben we gepeild hoe men tegen de situatie aankeek en op welke weg we het nieuwe seizoen ingaan. Graag informeren we een ieder over de stand van zaken;

Trainer B-selectie:
Op de vacature, die al ruim een half jaar open stond, is geen directe reactie gekomen. Daarom moesten we ook andere opties onderzoeken om een trainer voor de groep van de B-selectie te krijgen.
We zijn verheugd te kunnen melden dat we iemand hebben gevonden die de groep vanaf augustus zal gaan trainen. We heten Ramiz Aliev van harte welkom!
Ramiz is geen onbekende binnen de vereniging, hij heeft eerder al de jeugd van JO-17 getraind. Zelf trainde hij begin dit seizoen met de groep mee dus kent de spelers ook al enigszins.
We verwachten van onze spelers dat ze zich realiseren dat het erg lastig is om een trainer te vinden en dat ze Ramiz ondersteunen bij het uitvoeren van de trainingen. Hij spreekt goed Engels en we moeten samen in staat zijn een leuk seizoen neer te zetten!

Indeling volgend seizoen:
De afgelopen seizoenen hebben we met 3 seniorenteams gespeeld. Echter, momenteel is er een groep senioren van zo’n 70 personen, mede doordat er 6 spelers vanuit de JO-17 doorstromen.
Er waren twee opties;
1) weer 3 elftallen opgeven bij de KNVB waar het gemiddeld aantal spelers per elftal dan ongeveer 23 per elftal zou zijn
2) komend seizoen 4 elftallen opgeven met een gemiddeld aantal spelers van 17

De senioren hebben een mening kunnen geven over het aantal seniorenelftallen waarmee we volgend seizoen starten. Een overweldigende meerderheid heeft aangegeven met 4 teams te willen gaan spelen.
Natuurlijk kennen we de situatie van de laatste jaren, afzeggen gaat gemakkelijk, individueel door spelers maar ook elftallen kunnen tegenwoordig met één telefoontje, en zonder dat de KNVB daarvan vooraf op de hoogte moet worden gesteld, een wedstrijd afmelden.
Onze senioren zullen zich ervan doordrongen moeten zijn dat afmelden voor wedstrijden niet de gewoonste zaak van de wereld is en kan zijn. Je bent lid van een vereniging, speelt voetbal met teamgenoten en je aanwezigheid kan worden verwacht. Tenzij er echte goede redenen zijn om niet aanwezig te zijn ben je dus op de zaterdag present. Ook andere teams helpen wanneer ze onverhoopt krap in spelers zitten moet normaal zijn, helpen kan op toerbeurt prima. En het werkt ook twee kanten op, een volgende keer is het fijn als jouw eigen team krap zit en anderen bereid zijn om nog een extra (deel van een) wedstrijd mee te doen.

Het spreekt voor zich dat als in de loop van het nieuwe seizoen blijkt dat we structureel te weinig spelers hebben en een elftal te vaak niet kan spelen, het bestuur dan wellicht terug moet komen op het besluit om met 4 elftallen te spelen. Terugtrekken is dan een optie, wat wel weer in zal houden dat er een overschot aan spelers is voor 3 elftallen.

Daarom een beroep op jullie allen om op zaterdag aanwezig te zijn en 4 teams te ‘dragen’.

Scheidsrechters
Een extra elftal bij de senioren houdt ook in dat er meer scheidsrechters nodig zijn. Het was al een uitdaging om voor Poolster 2 en Poolster 3 dit elke keer weer te in te vullen en dit zal met een extra elftal nog lastiger worden. Realiseer je dat het voor kan komen dat een team zichzelf moet redden wat een scheidsrechter betreft. Help elkaar, ook als teams onderling, en wissel deze taken met elkaar af zodat iedereen op de wedstrijddag kan blijven genieten van de voetbalsport.
Hierbij een dringend verzoek aan (oud)leden en andere betrokkenen om je voor de vereniging beschikbaar te stellen als clubscheidsrechter.

Begeleiding volgend seizoen:
Nu we hebben besloten om met 4 teams te gaan starten houdt dit ook in dat er qua begeleiding moet worden gezocht naar vrijwilligers (lees leiders) die bereid zijn om op de wedstrijddagen met een elftal op pad te gaan. De komende periode zal gekeken worden naar de invulling en worden mogelijk mensen daarvoor benaderd. Weet je iemand die het leuk zou vinden om als leider bij een elftal te functioneren, laat het weten aan het bestuur. Maar er zijn positieve geluiden dat er mensen zijn die de helpende hand hierbij willen toesteken.

Start Bas Groeneveld en voorbereiding nieuwe seizoen:
In de tweede helft van juni heeft onze nieuwe hoofdtrainer kennis kunnen maken met een groot deel van de A- en B-selectie. Er zijn twee weken lang trainingen door Bas verzorgd en deze periode werd afgesloten met een oefenduel tegen Bedum 2. Bas ziet voldoende potentie aanwezig bij de vereniging en heeft zin in de klus bij Poolster!
Ook de spelers konden op deze manier kennis maken met Bas, zijn werkwijze en zijn eigen stijl. Natuurlijk is het wel even wennen na 4 seizoenen onder Jeroen de Groot te hebben gewerkt en er zijn altijd dingen die anders gaan dan spelers gewend waren. Maar we zijn niet zomaar een overeenkomst met Bas aangegaan en hebben er het volste vertrouwen in dat met zijn manier van werken we ook samen tot mooie resultaten kunnen komen.

De voorbereiding voor de A-selectie start op donderdag 8 augustus. Of dan ook de B-selectie direct begint zullen we later afstemmen met betrokkenen en hangt mede af van de vakanties van spelers. Uiteindelijk zullen na een aantal weken de selecties wat meer duidelijk worden. Zoals gebruikelijk bepaald de hoofdtrainer met welke spelers hij de A-selectie gaat invullen en als gevolg daarvan wordt ook de B-selectie duidelijk. Wie uiteindelijk in welk elftal komt te spelen hangt van meerdere factoren af zoals trainingsopkomst en -inzet en persoonlijke ambities. Via gesprekken met spelers zullen we proberen iedereen op een zo goed mogelijke plek in te delen.