Poolster 1 moet hoofd buigen voor Be Quick

Op de laatste dag van augustus kon de eerste officiële wedstrijd van Poolster 1 worden aanschouwd. In de bekerpoule waren Be Quick 1887, Noordpool UFC en KRC aan Poolster gekoppeld en de mannen uit Groningen kwamen naar Spijk om de degens te kruisen. Een goede test voor de Spijksters, waar ook nieuwe hoofdtrainer Bas Groeneveld zijn debuut maakte als coach in een formeel duel. Poolster moest het doen zonder Kevin Bijlsma, Mark Lijnema en Daan Bos, die nog een schorsing moest uitzitten en met dat gegeven stuurde Groeneveld de volgende basis de wei in:
Doel: Ronan Herder
Verdediging: Colin Uilhoorn, Niels Smit, Johan Dijkman, Robbert Kok
Middenveld: Marco Dijkstra, Tom Dijkman en Koen Biemond
Aanval: Raoul van der Ploeg, Jesse Smit en Nils Bansema.
Op de bank zaten daarbij: Wesley Bos, Robin Uilhoorn, Julian Herder en Ruben Baar.

De weersomstandigheden waren uitstekend met een temperatuur rond de 21 graden, het hoofdveld leek, ondanks de drogere periode, niet zo hard als wellicht gedacht. De lijnen stonden er weer mooi op en niets stond in de weg om er een leuke wedstrijd van te maken. Scheidsrechter Boerema uit Paterswolde floot rond half 3 voor de aanvang en de aanwezige toeschouwers zagen een kalme openingsfase waarin beide teams voetballend naar voren wilden komen. Het ging Be Quick iets beter af dan Poolster en de gasten kwamen na tien minuten al gevaarlijk voor het doel van de Spijksters, al lag dat meer aan de matige opbouw van Poolster dan aan de bezoekers. Een zachte inspeelbal van de doelman en een kaats van de middenvelder van hetzelfde niveau bracht Be Quick bijna in scoringspositie echter wist men met vereende krachten een doelpoging te voorkomen. ‘Good Old’ begon wel steeds meer aan te dringen. In de 26e minuut krijgt een speler van Be Quick een vrije schotkans vanaf zo’n 12 meter maar vind doelman Herder op zijn pad, die met een goede reflex de bal over de deklat kan tillen. Poolster kan nog niet voor veel gevaar zorgen. Het komt af en toe wel goed door over de vleugels maar vinden van medespelers in de eindfase blijkt lastig.
Be Quick krijgt dan een vrije trap toegewezen op een mooie plek, net buiten het zestien metergebied en een beetje uit het midden. Ideaal voor een speler met een goede traptechniek. Ondanks dat de muur is opgesteld en de keeper in de andere hoek staat, weet de nemer van de vrije bal het speeltuig met een stuit langs alles en iedereen in de hoek te schieten. Na een half uur spelen is de 0-1 een feit.
De bezoekers vinden veelal de vrije man door met crosspasses de links- of rechtsvoor te bereiken. Vooral vanaf de rechterkant komt weleens een voorzet die voor gevaar zorgt. De 0-2 na 35 minuten spelen heeft echter niets te maken met Be Quick maar is het Poolster in de opbouw dat zelf een fout maakt. Bij het rondspelen rechts achterin de defensie speelt Colin de bal terug op de doelman maar Ronan loopt net de andere kant op om zich aan te bieden en is te laat om de bal voor de lijn te kunnen tegenhouden. Domme pech maar aan de andere kant zoekt Poolster het soms ook wel op. Niet alle aanvallen hoeven te beginnen met combinaties van achteruit, als spelers gedekt staan is het soms beter de bal dieper te spelen en van daaruit weer verder te voetballen.
Het is niet zo dat Poolster niet voor het doel van Be Quick te vinden is en zelfs met een beetje geluk of andere keuzes een doelpuntje had kunnen maken echter was de aansluiting vanuit het midden/achter niet goed genoeg om dan wel de aanvallers te ondersteunen, dan wel de tweede bal te winnen. Met een 0-2 ruststand konden de zaken die niet goed waren gegaan worden besproken, iets wat Bas Groeneveld zeker ook zal hebben gedaan.

De tweede helft leek veel op dat van het eerste bedrijf. Spelers leken wel wat last te hebben van de warmte en de eerste tekenen van vermoeidheid kwamen gedurende de 2e helft langzaamaan naar boven. Het spelbeeld was nog steeds dat Be Quick meer balbezit had, combinerend naar voren wilde maar eerlijk gezegd ook geen flitsende wedstrijd speelde, in elk geval beneden (onze) verwachting voor deze 3e klasser. Poolster had de gasten pijn kunnen doen maar Nils wist net niet tot een schot op doel te komen. Met een aansluitingstreffer zou de hoop in Spijkster harten terug kunnen komen en was het maar één zondagsschot af van een resultaat. Robbert kwam in de buurt met een vrije trap maar de keeper van Be Quick had de richting tijdig en goed ingeschat en wist de bal uit de hoek te halen. De thuisploeg kwam niet lekker aan voetballen toe, het lijkt nog even als team te moeten wennen aan nieuwe medespelers en systeem, maar toch kreeg het na 74 minuten de hatelijke nul van het scorebord. Weer Nils kwam aan de linkerkant goed door, passeerde zijn directe tegenstander en schoot de bal langs de kansloze sluitpost. Het was 1-2 en nu was het laatste kwartier aan Poolster om de schade helemaal ongedaan te maken. Maar het bleek niet in staat om een tandje erbij te zetten en kreeg Be Quick niet onder druk. Toen na 80 minuten de spits met een lobje de 1-3 op het scorebord liet zetten was de geest uit de fles en de wedstrijd beslist. Werk aan de winkel voor Poolster, dat met de komende duels tegen Noordpool en KRC moet laten zien dat het klaar gaat zijn voor de competitie waar ‘Heracliden oet’ als affiche prijkt.