S.C. Stadskanaal F2 maakt einde aan ongeslagen reeks Poolster F1

Na een zeer succesvolle ouderavond was het voor de ouders van de F1 pupillen vroeg opstaan. Tegen half 8 trok de karavaan van auto`s richting Stadskanaal. Waar Poolster F1 ging debuteren in de eerste klasse. Een prachtige uitdaging die deze pupillen verdienen op basis van het afgelopen half jaar.

Als trainer had ik de mogelijkheid om mee te gaan met de F1. De auto reed rond 20 over 7 voor en de spanning was om te snijden. De leiders zagen dit als een test op zich. Vanuit hier kunnen we ons op gaan maken voor het seizoen. Stadskanaal bleek dichterbij dan dat voorberekend was, dus werd er een creatieve wandeling ingelast. Tijdens deze wandeling kwamen we langs een prachtige accommodatie. Helaas bleek dit van een atletiek vereniging te zijn en van een middelbare school. Eenmaal de voetballocatie te hebben gevonden maakten we ons klaar voor de wedstrijd. Doelstelling vanuit ons was kijken hoe we ervoor staan. Hier in was het positioneren op het veld en de veldbezetting voor de spelers belangrijk. Dat wil zeggen, veld groot in balbezit en veld klein in balverlies. Na de uitleg en de motiverende teksten vanuit de begeleiding liepen we naar het veld. Een prachtig veld, met een keurige grasmat.

Over tot de wedstrijd. We troffen een sterke tegenstander die niet alleen sterk in het voetballen was maar ook fysiek de bovenliggende partij. Met dat in het achterhoofd streden de gasten uit Spijk knap om de punten. Na een goed uitgespeelde aanval van de thuisploeg werd het verdiend 1-0! Toen brak er een zeer goede fase van de Spijksters aan. Vanuit een paar mooie voetballende momenten werd Poolster gevaarlijk. Helaas stuitten de gasten op de keeper of op de achterhoede van Stadskanaal. Nadat Boris een aanval vroeg smoorde en direct Ruben aanspeelde kreeg Poolster wat ruimte. Nadat Finn knap de ruimte achter de achterhoede had gevonden en Ruben op het juiste moment deze bal speelde kreeg Finn de kans om er 1-1 van te maken. Hij verraste de keeper in de korte hoek en bracht hierbij Poolster op gelijke hoogte. Na de gelijkmaker kreeg het publiek een opeenstapeling van kansen te zien van de thuisploeg. Helaas stuitte ze op de hard werkende Jelle of Lex. Daarnaast vochten ook de middenvelders Wouter, Thijn, Deni en Luc om het doel schoon te houden. Dit leidde tot veel hoekschoppen voor de thuisploeg. Nadat een van deze hoekschoppen via een been van een Spijkster in eigen doel vloog werd de ruststand bepaald. 2-1

In de rust werd iedereen beloond om zijn inzet en de mentaliteit waar mee gespeeld werd. Als trainer heb ik genoten in de eerste helft. Er werd hard gewerkt en gestreden voor elke bal. De veldbezetting was voldoende tot vrij goed en dit leidde tot een leuke en interessante eerste helft.

In de tweede helft kreeg Poolster vroeg en te snel de deksel op de neus. Ze zagen de tegenstander snel weg lopen naar een grote voorsprong. De kopjes gingen naar beneden en de motivatie om te blijven knokken nam zienderogen af. De veldbezetting werd slechter en ruimtes voor de tegenstander groter. Hierdoor kwam Poolster niet meer aan het voetballen en kwamen op twee momenten na niet meer bij het doel van de tegenstander. Hierdoor was in mijn ogen 8-1 wat geflatteerd. Zeker als maar liefst 5 doelpunten kwamen vanuit een hoekschop. Hierin moeten we als groep verbeteren, de basis is bij deze jongens aanwezig maar het verschil in deze wedstrijden wordt gemaakt op kleine onderdelen.

Na afloop was ik teleurgesteld over de tweede helft en de mentaliteit die de jongens niet meer konden op brengen. Ik kijk als trainer terug op een zeer sterk eerste bedrijf waarin we, als nieuwkomer in de eerste klasse, een visitekaartje hebben afgegeven. Daar moeten we als groep en als leiding mee verder. Hierin moeten we zeker de situatie die heerst bij Poolster niet vergeten. Vandaag speelden we tegen een tegenstander die twee keer in de week de beschikking heeft om volle bak te trainen, op een prachtige grasmat waar wij in Spijk al jaren van dromen. Trainen in de zaal is leuk maar is niet voldoende om je klaar te stomen op dit niveau. Als Poolster maar ook als gemeente moeten we gaan kijken naar oplossingen en mogelijkheden. De jeugd van Poolster bezit zeker het talent om op dit niveau te strijden om de prijzen, maar momenteel komen we conditie en scherpte te kort om dat niveau consequent te halen. Deze tegenstander werd vorig jaar met minimaal verschil tweede in de eerste klasse, en op basis van deze wedstrijd durf ik te concluderen dat wij niet heel ver van dit niveau afzitten. Door met elkaar de komende weken hard te werken en veel te trainen gaan we een prachtig en leerzaam seizoen tegemoet waarin we dan wel niet alles gaan winnen, maar wel als team een prachtig visitekaartje kunnen afgeven!