2e Maran & Karlijn toernooi

Op zaterdag 6 juni vind het tweede Maran & Karlijn toernooi plaats bij v.v. Corenos. Ook Poolster neemt, net als vorig jaar, deel aan het toernooi. Onderstaand is een verhaal geplaatst van een kinderarts van het Martini ziekenhuis in Groningen. Het geeft goed weer waar alles om draait. Wilt u meer weten? zie dan http://www.stichtingdapperedochters.nl/

poster 2e Maran-Karlijntoernooi

Herinneringen

Geregeld denk ik terug aan die memorabele dag, zaterdag 7 juni 2014. De dag van het eerste Maran-Karlijn Toernooi. Geïnitieerd vanuit de Noord-Groninger voetbalwereld voor twee dappere ouders, Aalderd en Mariëlle, van twee helaas veel te vroeg overleden meisjes, Maran en Karlijn. Georganiseerd door velen: niet alleen door hun voetbalvrienden, maar ook door familie, vrienden, bekenden, dorps- en streekgenoten en natuurlijk Aalderd en Mariëlle zelf.  Allen geraakt door hun verhaal en gedreven om vanuit verdriet iets moois te doen.

En mooi werd het die dag. Natuurlijk werd er gevoetbald; het was dan ook een voetbaltoernooi voor teams uit de regio. Maar er was zoveel meer:  een uitgebreide braderie, allerlei activiteiten voor kinderen en optredens. Er werd gespeeld, gepraat en gelachen. En ook gehuild. Het was bijzonder te zien hoe een gemeenschap zo’n prachtig evenement wist neer te zetten. Wekenlange voorbereiding en acties mondden uit in een dag van saamhorigheid. Een dag waar een ieder die zijn steentje op welke manier dan ook had bijgedragen, trots op mocht zijn. Een dag die nog maar eens liet zien dat er ‘veel meer is boven Groningen’. Een dag die ook nog eens een bedrag van ruim 30.000 euro voor het Mart en Tini Fonds opleverde. Een onvoorstelbaar groot bedrag opgebracht door velen. Direct door donaties, acties en loterijen, indirect door allen die belangeloos meewerkten aan deze prachtige dag. Ik krijg nog kippenvel als ik terugdenk aan het moment in de avond dat ik de cheque van Aalderd en Mariëlle op het podium in de feesttent mocht ontvangen.

Het Mart en Tini Fonds zal het geld besteden aan de inrichting van twee moeder-kind kamers op de afdeling Neonatologie-Pasgeborenen van het Martini ziekenhuis. De afdeling zal na de zomervakantie zo worden verbouwd  dat ouders nog meer bij hun pasgeboren kindje, hoe ziek die ook is, kunnen zijn. Twee van de kamers zullen speciaal ingericht worden voor ouders van pasgeboren kinderen die langer in het ziekenhuis moeten verblijven. Bij deze inrichting zullen Aalderd en Mariëlle betrokken worden. Als ervaringsdeskundigen kunnen zij beter dan wie dan ook aangeven hoe de inrichting zou moeten zijn. Deze twee moeder-kind kamers zullen de Maran-kamer en de Karlijn-kamer gaan heten. Begin 2016 zullen Aalderd en Mariëlle beide kamers kunnen openen.

Hoewel de herinneringen aan deze prachtige dag nog vers zijn, is het al bijna weer een jaar later en wordt op zaterdag 6 juni het tweede Maran-Karlijn Toernooi georganiseerd. Deze keer wordt voor Stichting Earlybirds Fotografie geld ingezameld. Fotografen van deze stichting maken kosteloos prachtige reportages van pasgeboren kinderen die nog in het ziekenhuis moet verblijven. Bijvoorbeeld omdat ze te veel te vroeg geboren zijn of omdat ze ernstig ziek zijn. Een fotoreportage kan dan een lichtpuntje zijn in een moeilijke tijd. En de foto’s zijn sowieso een mooie en waardevolle herinnering. Meestal aan een tijd die uiteindelijk goed is afgelopen. Helaas soms ook aan een tijd  welke geen vervolg thuis heeft mogen krijgen doordat een kindje te ziek was om te kunnen overleven. Ouders van overleden kinderen tonen mij vaak vol trots de prachtige foto’s die de fotografen van de Stichting Earlybirds Fotografie van hun kindjes hebben gemaakt. Foto’s die belangrijk zijn in de verwerking van hun onvoorstelbaar verdriet.  Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden … .

Ik wens dat het tweede Maran-Karlijn toernooi net zo’n blijvende herinnering zal nalaten als het eerste toernooi heeft gedaan. En tot een goede opbrengst voor de Stichting Earlybirds Fotografie zal leiden. Laat velen op zaterdag 6 juni het sportpark van V.V. Corenos  te Roodeschool weten te vinden. Ik zal die dag zeker komen aanmoedigen. Ik hoop verder dat de Aalderd en Mariëlle met hun

Stichting Dappere Dochters nog vele activiteiten zullen ontplooien ter ondersteuning van zieke kinderen en hun ouders.

Groningen, 1 mei 2015,

Jan Peter Rake, kinderarts Martini Ziekenhuis