Afsluiting seizoen in stijl voor Poolster 1 op SES-toernooi

Hemelvaartsdag 29-05-2014

Op de koudste 29 mei ooit vond voor de 24e keer het SES-toernooi plaats op het sportpark Uitwierde, waarschijnlijk voor de laatste keer op deze locatie.
Poolster zat in een zware poule met Omlandia, Loppersum, Eems-Boys en Neptunia.
Poule B had een aanmerkelijk makkelijkere indeling met Holwierde, Engelbert, Gronitas, Knickerbockers en de Pelikanen.
Cor West was voor deze dag de verantwoordelijke man, terwijl ook Glenn Muskiet en de nieuwe trainer Jeroen de Munck tot de aandachtige toeschouwers behoorden.

Van de normale 1e selectie waren er een aantal afwezig en vervangen door een grote groep A-junioren, Cor wisselde consequent 5 spelers van zijn selectie per speelhelft van 15 minuten waardoor iedereen zo’n beetje evenveel speelminuten kreeg.
Er was een nieuweling in de ploeg, Joop, een ex-Neptunia speler die de laatste jaren voornamelijk aan zaalvoetbal had gedaan.
Het was niet onaardig wat hij liet zien, al was de overgang naar het grote veld een behoorlijk zware –conditionele- stap.

In het kort een impressie van deze wedstrijden.
1. Poolster-Loppersum 0-2
Deze gelijk opgaande wedstrijd werd beslist door een vrije trap langs de muur via de binnenkant van de paal.
Poolster kreeg goede kansen op de gelijkmaker en verraste met fris veldspel.
In de slotminuut werd het nog 0-2 voor de statistieken.

2. Poolster-Omlandia 0-1
Tegen deze 1e klasser kon Poolster zich een helft lang overeind houden, maar een zeer snelle aanval van Omlandia werd ons fataal.
Een behoorlijk maatje te groot voor ons, maar het verlies was eervol en er werd steeds geprobeerd te voetballen.

3. Poolster-Eems-Boys 2-0
Leuke pot voetbal, een prestige strijd waar Poolster met veel inzet overeind bleef.
Wedstrijd werd beslist door prachtig geplaatste vrije trap van Jeroen, slim profiterend van verkeerd opgetelde EB-keeper, van wel 40 meter afstand in de bovenhoek.
Na een wonderschone pass van Robin scoorde DvD nog de 2-0 on de slotfase.

4. Poolster-Neptunia 1-2
Voor de laatste wedstrijd in de poule kon Poolster theoretisch nog 2e worden en spelen om de 3e en 4e plaats.
Zelf winnen en een gelijkspel bij Loppersum tegen Eems-Boys was de voorwaarde.
Poolster begon goed en kwam door Danny knap op 1-0, Marcel redde daarna 2x bij 1 op 1 situaties de gelijkmaker van Neptunia.
De accu was leeg, de temperatuur was inmiddels tot voorjaarsnormen gestegen.
Schlemielig kwam Neptunia op 1-1, een verdwaalde voorzet ging over Marcel heen onverwachts in het doel.
Ondanks vele 100% open kansen kwam Poolster niet meer aan scoren en aangezien Neptunia dat ook niet deed bleef het lang spannend.
In de slotminuut verwerkte Marcel een terugspeel bal ongelukkig en scoorde Neptunia alsnog de winnende treffer.
Zo sloot Poolster het seizoen in stijl af, op het moment dat het moet lukt het net niet en krijgen we knullige doelpunten tegen.

Omlandia won uiteindelijk het toernooi door Knickerbockers in de finale met 3-0 te verslaan. Dit Omlandia was ook veruit de betere ploeg deze middag.
Eems-Boys won met gemak met dezelfde cijfers van Engelbert, wat ons ook gelukt zou zijn tegen deze zwakke ploeg.

Analyse
Poolster voetbalde fris en fruitig, zeker niet foutloos of geweldig maar er werd steeds de voetballende oplossing gezocht en dat was positief.
Er werd ook door iedereen hard gewerkt en belangrijker nog, met veel spelplezier.
Nu bekend is geworden dat het A-elftal volgend seizoen doorschuift naar de senioren, zal het begrip opbouwen door Jeroen de Munck meer dan ooit van toepassing zijn.
Hierbij is het natuurlijk de vraag hoe er omgegaan gaat worden met de toenemende concurrentie in de hoofdselectie.

Perspectief genoeg, al zullen we in de 4e klasse geen druk moeten gaan opleggen lijkt me.
De 4e klasse is niet veel minder als de 3e, is de ervaring van vele verenigingen.
Poolster speelt nog een liefdadigheidstoernooi in Uithuizen ( “de dappere dochters”) en sluit het seizoen af met trainer Jeroen de Munck in een oefen wedstrijd tegen het RWE team op 14 juni.
Daarmee neemt Poolster 1 afscheid van een mislukt seizoen, maar met perspectief in de vorm van aanstormende jeugd o.l.v. een nieuwe trainer.

Afscheid
Ook de voetbalkieker neemt afscheid als schrijver, een beslissing die in eigen kring reeds in het najaar van 2013 was genomen en besproken.
Na meer dan 10 jaar verslagen schrijven, eerst alleen op “voetbalnoord.nl” later ook op de Poolster site, sluipt er toch iets binnen van sleur en gaat een gebrek aan creativiteit me teveel parten spelen.
Met nadruk wil ik stellen dat het niets met de prestatiecurve van het Poolster 1 heeft te maken, op het moment van besluit stonden we zelfs 4e en was er geen vuiltje aan de lucht.

Een terugblik op mijn eerste –simpele- verslagen over Poolster 1 in 2004 met Moesker aan het roer, via trainers Koster, Prins, van Klaarbergen, Smit en Zantinga tot heden.
In die periode scheerde Poolster langs de afgrond in de 4e klasse, maar promoveerde ook 2x via de nacompetitie met van Klaarbergen en Smit.
In principe waren het prachtige jaren waar ik met genot op terug kijk, met alle diepte- en hoogtepunten.
Het voetballen zal ik zeker blijven volgen, ‘s morgens de jeugd, ‘s middags de senioren.

De pen geef ik graag door aan een nieuwe generatie volgers, het zou mooi zijn als de wedstrijdverslagen vanuit de eigen vereniging op de site blijven komen.
Zelf heb ik altijd het gevoel gehad dat het veel gelezen en gewaardeerd werd.
Aangezien er veel nieuwe spelers bij de A-selectie komen, met ouders die zeker kijk op het spelletje hebben, hoop ik dat de traditie voortgezet gaat worden.
Dit geldt overigens ook voor de andere elftallen en juniorenteams, het hoeft allemaal niet zo uitgebreid te zijn.
Het gaat om de impressie van een toeschouwer of speler/leider van een team.

Met vriendelijke (sport-) groet,
De Voetbalkieker