Alpe d’HuZes 2024 – Robbin Vriend

Dit seizoen, tijdens de thuiswedstrijd van Poolster 1 tegen Holwierde 1, hadden we een speciale loterij na de wedstrijd. Robbin Vriend had een speciale editie georganiseerd met grote prijzen en met medewerking van sponsoren werd er een bedrag van 1.050 euro opgehaald voor Robbin zijn deelname aan de Alpe d’HuZes 2024! Klasse gedaan Robbin! Vanwege het mooie bedrag heeft Robbin gevraagd of we zijn samenvatting en bedankje wilden delen:

Alpe d’HuZes 2024

Afgelopen donderdag was het zover, Alpe d’HuZes 2024! De fiets en overig materiaal was aangeschaft. De training liet nog een beetje aan de wensen over, maar toch met een goed gevoel richting zuid Frankrijk.

Dinsdag eind van de middag vertrokken ik en twee andere collega’s richting Troyes waar we gingen overnachten zodat we de volgende dag fris en fruitig naar Mont-de-Lans konden rijden. Rond een uurtje of 15:00 ‘s middags kwamen we aan, waar de overige 12 collega’s van Holland inkoop professionals (HIP) zich ook al hadden verzameld. Startbewijzen ophalen, fietsen checken, kleren klaar leggen en we waren de klaar voor. Goed gevulde groente pasta naar binnen werken en snel op bed.

Om 3:00 in de nacht ging de wekker, wat eten en met zijn allen in de auto’s richting de voet van de Alpe ‘D huzes. De zes fietsers waaronder ik mochten zich aansluiten achter in het peloton. Om 5:08 kwam ik de start over en begon de klim van 14,8 KM met een hoogteverschil van 1080 meter. De gehele koers had 21 bochten met in elke bocht mensen die je de berg op schreeuwde, maar ook posters en teksten van mensen die de ziekte helaas niet hadden overleefd. Erg confronterend maar aan de andere kant ook een erg goede stimulans om door te gaan. Na een kleine 2 uur fietsen kwam ik boven aan waar je als held ontvangen werd. Erg mooi maar ook een tikkeltje beladen.

Snel even wat eten en drinken en na een uurtje te zijn bijgekomen daalden we weer af naar beneden om ronde 2 te beginnen. Deze was al wat meer op kracht dan op conditie maar uiteindelijk iets langer dan 2 uur over gedaan om boven te komen. Moeders, bonus pap en oompie stonden mij daar op te wachten. Erg fijn dat zij er waren en mooi om dit moment met hun te delen.

Ronde twee had mij gesloopt en ik zag er vrij weinig heil in om nog is te gaan. Maar ik had het met mijn grote bek gezegd dat ik wel even 3 keer die berg op ging. Ik moest mij aan mijn woord houden alhoewel ik daar op dat moment erg van baalde…

De tocht naar benden werd weer ingezet. Helaas waren de weer goden ons niet goed gezind en begon het erg hard te regen. Na 1,5 uur wachten mochten we beneden in het dal weer starten. De eerste 5 Km hebben we in de stromende regen mogen fietsen waarna uiteindelijk het zonnetje door kwam. De eerste twee rondes waren zwaar, maar nummer 3 sloeg echt alles. Waar we in de andere rondes om de 5 a 6 bochten even stopten om wat te drinken en de rug te rechten was het in ronde 3 elke bocht. De benen waren op en kracht eruit. Het was overleven van bocht naar bocht. De laatste 3 km moest van heel heel diep komen. Uiteindelijk de finish gehaald met tranen in de ogen, maar het was het allemaal waard.

Met in totaal 5000 deelnemers heeft de Alpe d’HuZes 2024 dit jaar 18 miljoen euro opgehaald! Het hoogste bedrag in de geschiedenis van het evenement. Ik zelf heb meer dan 5000 euro opgehaald. En dat kon niet zonder iedereen die mij heeft gesponsord en een warm hart heeft toegedragen.

Via deze weg wil ik jullie uit het diepste van mijn hart bedanken. Voor zowel het geld maar vooral voor de steun zowel vooraf als op de dag zelf. Dit heeft mij echt geholpen om toch de 3 keer af te ronden.

Al met al een emotionele maar mooie rit gehad. Wie weet sta ik er volgend jaar wel weer, maar de eerste paar maanden hoef ik niet weer op een fiets te zitten Ahaha.

Nou bedankt voor het lezen en nog maal dank!

Groetjes Robbin Vriend