Dag jaarmarkt Spijk en Eenrum–Poolster A

Zaterdag 31 Mei 2014.

De dag van de Spiekster jaarmarkt. Traditioneel de laatste dag van de plaatselijke feestweek.

Hoe zou onze ( vrouwlief Tonny en ik ) dag invulling vandaag worden? De gehele dag over de markt sjouwen? Nee dus.

Planning:

s'Ochtends over de markt lopen en s'middags de A-ers moreel gaan ondersteunen als toeschouwer en als bestuurslid.

Amper op de markt lopend verteld een marktbezoekster mij nieuws die mij deze dag slecht doet beginnen en mij als “denker” de gehele dag zal bezighouden. Een oud collega ( bankwezen ) waar ik jarenlang mee heb samengewerkt en opgetrokken blijkt ernstig ongeneeslijk ziek te zijn, en heeft niet lang meer te leven.(plm. 59 jaar oud). Hoe hard en confronterend kan het leven soms zijn. Zo goed en zo kwaad als het kan lopen we verder over de markt, en gezegd mag worden dat Spijk een compliment verdiend voor een dergelijke traditie. Wat voor mij de meest opvallendste zaken waren de in mijn beleving dure prijzen van de aangeboden skelters ( of marktwerking?) en de gezellige sfeer die er altijd heerst.

Tegen twaalven besluiten Tonny en ik te vertrekken naar Eenrum. Route Spijk- Roodeschool – Baflo – Eenrum . Toch? In Roodeschool bij plaatselijke cafetaria hapje gegeten, en wat je daarbij en onderweg opvalt is het feit dat we deze dag veel toeristische fietsers tegenkomen. Leuk om te zien. Kwart over een weer in de auto want de wedstrijd begon om 14.00 uur.

Tijd zat . Immers steeds maar rechtdoor en uiteindelijk rechtsaf.Niet dus ! Bij Usquert aangekomen borden langs de weg . Doorgaand verkeer gestremd volg 7. Wij, borden volgend zoals we zijn, hebben het geweten. Via Kantens, Middelstum, Onderdendam, enz, enz  kwamen we uiteindelijk om kwart over twee aan op sportpark Eenrum. En dat terwijl later blijkt dat  het inderdaad steeds maar rechtdoor en rechtsaf had gekund. Wie is nu fout? Het leverde een hoop hilariteit op na aankomst bij toch weer plm. 10 extra toeschouwers uit Spijk.

De wedstrijd

Eenrum trapte weer af, juist op het moment dat wij het sportpark opreden. Het bleek reeds 0-2 te staan. ( doelpuntenmakers ? )

De 0-3 viel reeds na 20 minuten door Robin Uilhoorn na goed doorzetten van Kevin Bijlsma. Een “peun”van Robbert Kok betekende even later 0-4. Het zou ( weer ) een gemakkelijke overwinning worden. Wat mij altijd opvalt bij de A-ers is het het feit dat men altijd blijft voetballen van achteruit. Nu moet gezegd worden dat men gedurende dit seizoen weinig tegenstand heeft gehad. Men speelt echter als team en je ziet dat bepaalde spelers nadenken over wat ze doen (Robin Uilhoorn). Een bal plotseling verplaatsen van rechts naar links waar ruimte is zie je spelers niet al te vaak doen. Hij heeft deze gave wel. Tevens doet het mij voetballiefhebber goed dat het team ook “waterdragers” heeft die in dienst van het elftal spelen, maar waarbij het plezier ervan afstraalt. Iemand als Daan Hagen doet gewoon leuk mee , terwijl dezelfde Daan enkele jaren terug nog vanwege lichamelijke klachten dreigde met voetballen te moeten stoppen. Hoop dat het volgend seizoen de jongens de stap naar de senioren kunnen doorstaan. Het tempo moet omhoog en daar ligt een schone taak voor onze nieuwe trainer.

Tweede helft is een gelopen partij. 0-5 Robin Uilhoorn. Een aanval van de drie R ers begreep ik. Wie ? Prijsvraag. Eenvoudig intikkertje Robin ( 0-6). Kevin Bijlsma kopbal 0-7. Drie punten erbij en officieus kampioen. Eerstvolgende wedstrijd het afmaken.

Terug naar Spijk / huis. Terugreis 35 minuten i.p.v. 1 uur. Ik bedoel maar.... Op de jaarmarkt was iedereen bezig met het opruimen. De mensen achter het kraampje van Poolster idem dito en men verdiend een grote pluim voor hun aanwezigheid deze dag. Chapeau !!!  De dag liep ten einde en we vroegen ons af of we nog een gezellige naborrel bij Piet zouden gaan. Daar aangekomen bleek de drukte en lust van ons een grote obstakel. Dan maar naar huis en dit verslag schrijven. !!

Poolster A elftal gefeliciteerd alvast , Spijk complimenten en voor straks een fijne vakantie gewenst in Turkije enz.,

Geniet van de fijne momenten in het leven want …....

Stand Poolster A op dit moment :

1e Poolster A                         18 gespeeld   51 pnt doelsaldo             voor 99 tegen 14

2e Corenos A                         19 gespeeld   48 pnt doelsaldo            voor 72 tegen 31

3e Lewenborg Fc A2 19 gespeeld   35 pnt doelsaldo            voor 57 tegen 44

vr gr

“oud' spiekster, toeschouwer, bescheiden analist

Alje Boer

Actie_Poolster_A