De Fivel doet zichzelf tekort in derby tegen Poolster

SPIJK – Op sportpark Oldencate traden de mannen van Poolster in de 4e competitiewedstrijd aan tegen De Fivel dat, net als Corenos, promotie naar de 4e klasse had weten af te dwingen. Onder leiding van Wilhelm van der Wiel begonnen de Zeerijpsters prima in 4C door te winnen van De Heracliden (2-0) en SIOS (5-1). Vorige week had het in Middelstum een tegenstander van formaat en moest met een 5-2 nederlaag van het veld stappen.

Poolster had eerder gewonnen van Middelstum en mocht vorige week niet klagen met de 2-3 uitzege in Roodeschool. Tegen HS’88 speelde het een matige wedstrijd en kreeg met 4-0 op de broek.

Trainer De Groot was in de warming-up fanatiek bezig met zijn team, zoals Cambuur trainer Henk de Jong ook wekelijks probeert zijn enthousiasme over te brengen. Door de schorsing van broertje Johan zag de opstelling er als volgt uit;

Marcel

Wesley, Johan D, Robin, Tom, Robbert

Niels, Marco, Kevin

Jesse en Mark

Bank : Ferdinand, Sander, Robbin, Migèl, Gijs en de jarige Marco Uilhoorn.

De Pupil van de Week Roan Buitenwerf laat zien hoe het moet. Hij passeert de hele ploeg van De Fivel en laat ook de keeper kansloos met zijn schot. En Poolster lijkt het over te nemen want de eerste 10 minuten is het éénrichtingsverkeer en de kansjes ontstaan er voor Mark, die goed de ruimte induikt maar zijn inzet rolt voorlangs, en Marco die probeert de keeper met een lob te verschalken maar zijn poging net over de lat ziet gaan. In de 14e minuut is het wel raak. Poolster zet weer een goede aanval op, beginnend bij een dieptepass van Robin op Jesse, waar Mark met wat geluk de bal meekrijgt maar uitstekend weet af te ronden en, via binnenkant paal, de 1-0 laat aantekenen. Poolster heeft geen kind aan De Fivel en mag naar hartenlust combineren. Dit lijken ook de mannen in het oranje zich te realiseren en vanaf minuut 25 zoeken ze de aanval meer, met name over de rechterflank via Mark Kramers. Een paar hoge ballen zorgen voor overlast maar de defensie van Poolster weet hier zonder kleerscheuren door te komen.

Toch is het opeens De Fivel dat bepaald wat er in het veld gebeurd. Het heeft alle schroom van zich af gegooid en speelt frank en vrij. Poolster kan de aanvallen niet stoppen en moet reorganiseren, het spelbeeld was volledig omgedraaid. Een kwaliteit van de thuisploeg is dat het een goede counter in huis heeft en de ploeg lijkt daar gebruik van te gaan maken. Mark weet uiteindelijk te ontsnappen maar wordt op weg naar het doel onreglementair gestuit. Scheidsrechter Roorda beoordeeld de situatie en geeft een gele kaart aan de verdediger waar enkelen dachten aan een andere kleur kaart. De vrije trap wordt door Robbert hoog over geschoten.

De geel-zwarten weten tot aan de rust De Fivel van scoren af te houden en de hoop is dat het kwartiertje genoeg is om oplossingen te vinden en beter voor de dag te komen. Maar de eerste minuten van de tweede helft geven de supporters van Poolster nog niet veel vertrouwen. De gasten uit Zeerijp steken veel energie in de wedstrijd, dringen Poolster weer terug, op zoek naar de gelijkmaker. De counter is al eerder als wapen genoemd, nu wordt weer Mark vrijgespeeld maar recht voor de goal schiet hij ruim naast.

De Fivel houdt druk en lijkt spoedig de 1-1 te gaan maken, het krijgt een behoorlijk aantal corners en is sterk in de lucht. Het gaat soms maar net goed, toch weet Marcel zijn doel schoon te houden. Poolster moet weer de rust vinden, posities goed neerzetten en weer gaan voetballen maar het lukt maar niet om de controle terug te krijgen. In de 59e minuut is keeper Werkman al geslagen als een hoekschop over hem heen gaat maar Niels Smit de bal van de lijn kan koppen. Nog steeds komt Poolster niet verder dan de bal ver weg te schieten om De Fivel van zich af te houden. Frustratie is dan ook overduidelijk oorzaak van een overtreding die Robbert maakt en daarvoor de gele kaart ontvangt.

Rond de 70e minuut lijkt de storm wat te gaan liggen, De Fivel heeft veel van zichzelf gevraagd en kan niet langer opbrengen om maar te blijven gaan, de krachten vloeien langzaam weg. Probleem voor de gasten is dat ze in de periode dat ze het spel dicteerden, niet tot scoren zijn gekomen. Weten ze alsnog iets uit het vuur te slepen of krijgt het de deksel op de neus?

Johan Dijkman neemt zijn ploeg op sleeptouw en geeft alles wat hij heeft. Vandaag is hij de Man of the Match in de ogen van de schrijver. Eindelijk is Poolster onder de druk uit en krijgt weer iets meer grip en komt aan aanvallen toe.

In de 85e minuut ontstaat er een opstootje aan de zijlijn, waar onder andere Tom Dijkman bij betrokken is. Hij, en Mark Kramers van De Fivel, krijgen de gele kaart getoond, Youri Buurlage ziet zelfs de rode kaart maar waarom precies is onduidelijk, de onpartijdige zal ongetwijfeld iets hebben waargenomen dat hem tot deze beslissing heeft gebracht. De Fivel moet de laatste minuten met 10 man verder en eigenlijk was het hierdoor wel gespeeld. Poolster leek op weg naar de 2-0 maar dit zou teveel van het goede zijn geweest. De thuisploeg was taai, bleef werken en vechten maar ging qua spel in de tweede helft soms richting ondergrens. De 3 punten zijn mooi en leveren voorlopig een 4e plaats op de ranglijst op maar De Fivel had minimaal een punt verdiend. Komende zaterdag is er geen competitieronde, op de 29e staat een uitwedstrijd tegen SC Stadspark op het programma.

Tekst : Andre van Gennip / Foto's : Sandra Bos