F1 verliest maar verdiende meer

Over de wedstrijd die de "Yellow Warriors" feitelijk hadden moeten winnen.

Op een zandafgraving, ergens 30 kilometer richting het noordwesten, temidden van een industriegebied, ligt een voetbalveld, waar we deze ochtend verwacht worden, voor een wedstrijd tegen de koploper.

We installeren ons met een bakje koffie in en rondom de dug-out, waarbij er zelfs koek werd geserveerd.

De mannen begonnen zoals te doen gebruikelijk, wat chaotisch. Even elkaar opzoeken, de tegenstander bemonsteren en positie bepalen. Al snel benutten de Winsumers deze onrust, en scoorden hun eerste doelpunt.

Lex houdt zich goed staande in de goal, en houdt er nog twee tegen. Klaas, deze keer niet gesouffleerd door JP, coachte zich de longen uit z'n lijf; ‘jaag hem op, jaaaagen’ werd vaak gehoord vanochtend. Jelle verdedigt goed, en trekt af en toe ten strijde, richting de overkant. Er moet toch in ieder geval een punt mee naar huis.

Een vrije trap voor Poolster geeft weer een beetje moed. Achterstand blijkt telkens de strijdlust bij onze mannen nog meer aan te wakkeren. Ze willen winnen.

Ondanks de miezerende regen, is de rally van Dakar niks bij de stofwolken die opwaaien, achter de rennende mannen. Het zal beroerd voetballen, op zo’n veld.

Hessel houdt zich kranig stand en loopt, verbaasd, bijna een tegenstander omver. Een corner voor de Winsumers laat ons even zweten voor het doel, maar deze poging vindt geen aftrek. Boris krijgt een schot voor open doel, en schiet gepassioneerd naast. Een corner voor Poolster die mooi wordt genomen door Björn. Even een tikje via Koen gaat ook naast. Dan een vrije trap die voor Poolster resulteert in een kans voor Hessel om de, voor hem zo typerende, goal op afstand te scoren. Helaas, het lukt hem niet. Als we aan de kant bijna aan de spanning bezwijken omdat de weg voor Winsum helemaal open ligt, en een tweede goal bijna al zeker gemaakt zal gaan worden, is daar dan Lex, die een prachtige wedstrijd staat te keepen, en we met het hart in de keel richting de ranja en de koffie lopen.

Na de rust is de concentratie voelbaar, ernstige snoetje, vastberaden, nog een punt mee te nemen naar het pittoreske Spijk. Koen, Joris vd W, Joris D. en Thijn halen acrobatische toeren uit, in een poging om scoren. Ik hou ermee op het verslag te maken, het is te spannend. Het is een wedstrijd vol balbezit, en mogelijkheden. Zoveel kansen, waarbij het net niet helemaal kon worden afgemaakt voor het doel, corners waarbij slim gekeken werd wie aangespeeld kon worden, trucjes om de tegenstanders te slim af te zijn en wilskracht, inzet en enthousiasme.

De 2-0 gaf uiteindelijk de uitslag waarmee we naar huis gingen. Moegestreden, maar trots dat ze zich zo staande kunnen houden in de eerste klasse, waar ze heel terecht in beland zijn, en waarbij gezegd mag worden, dat ze deze pot hadden moeten winnen.

Voetbalshirts Yellow warriors