Goede start Poolster C1

Het team van Poolster C1 is alweer weken aan de slag en er zijn reeds een viertal wedstrijden gespeeld. In de voorbereiding natuurlijk flink trainen en ook werden er oefenwedstrijden gespeeld tegen De Heracliden (1-6 verlies) en Holwierde (4-2 winst)

Met een nieuwe groep begonnen we met duidelijke doelstellingen ; kijken wat voor 'vlees' er in de kuip van het team zat, een team ervan smeden ofwel zoeken naar de juiste speler op de juiste plaats, vandaar dat er weleens spelers op diverse posities zijn neergezet. Daarom speelden we de oefenduels. In gesprekjes met spelers bleek dat we best met en voor elkaar willen werken maar dat plezier in het spel de basis moet zijn voor resultaten. Met deze uitgangspunten gaan we als begeleiding proberen spelers individueel en als teamspeler beter te maken.

De bekerwedstrijden speelden we prima voetbal. De insteek is om via opbouwend voetbal met veel driehoekjes en dus nog meer beweging zonder bal tot een goede aanval te komen. Dit heeft tijd nodig maar we proberen het wel. Ook al is het al weleens misgegaan en koste het ons een tegendoelpunt, we gaan ermee door. In een poule met 3 ploegen, NWC is later in een andere poule geplaatst, moesten we eerst in Appingedam tegen DVC C2. Een pittige tegenstander waarin we het eerste kwartier echt even alle zeilen moesten bijzetten. We kwamen deze periode ongeschonden door maar juist toen we beter in het spel kwamen, maakten we zelf een grote opbouwende fout en stond het toch 1-0 voor DVC. Jammer maar niet getreurd, Fouten zijn nodig om het de volgende keer beter te doen. Nadat Gilles bij Wisse centraal op het middenveld kwam te staan kon Migél het eens als spits proberen. Het bleek een gouden greep want met zijn snelheid en schotkracht kregen we meer power voorin. Ook konden onze linker- en rechterspitsen, Niels, Elvira, Erwin, nu de bal beter kwijt en werden we gevaarlijk. We creëerden kansen en Migèl schoot hard de 1-1 binnen en lobte de bal vlak voor rust mooi over de keeper en we stonden zelfs met 1-2 voor.

Na de rust werkten de spelers hard om niets weg te geven. Susanne, Sidney, Colin, Kevin hielden de aanvallers van DVC kort en waar ze op doel konden schieten was keepster Aniek er alert bij. Op het midden moesten Wisse, Gilles, Hjalmar, Daan en Gijs om beurten voor- en achterhoede bijeen zien te houden en dat lukte prima. Het leek erop dat we deze wedstrijd gingen winnen maar 5 minuutjes voor het einde moesten we toch de gelijkmaker incasseren. Eerlijk gezegd was dit ook wel een terechte uitslag maar vlak voor het eindsignaal toch jammer.

De tweede bekerwedstrijd was in Zeerijp tegen De Fivel C1. Een jonge ploeg maar ze voetbalden toch wel leuk en daar hadden ze in Zeerijp tevreden mee moeten zijn. Helaas ontsierden de begeleiders soms de wedstrijd door tegen de (eigen) scheidsrechter tekeer te gaan. Totaal onnodig en het fokte de sfeer op waardoor de spelers dit overnamen. Maar genoeg daarover, terug naar het voetbal. De eerste 20 minuten gaven we teveel ruimte weg waardoor de aanvallers konden aannemen, wegdraaien en de bal verder konden doorspelen. De Fivel speelde trouwens vanaf het begin achterin 1 op 1 en met de doorschuivende voorstopper zorgden ze voor een extra man op het middenveld. Wisse stond vaak tegenover twee tegenstanders maar hield zich kranig. Migél bleef vaak in de spits staan en op links hadden we Gijs en rechtsvoor stond Elvira. Zij speelde een hele goede wedstrijd en begrijpt steeds beter wat een rechterspits moet doen en wanneer ze in actie moet komen. Vaak gebruikte ze haar snelheid goed en gaf mooie voorzetten. De goede keeper van De Fivel kon een aantal schoten tegenhouden en ook bij de eerste goal van Migèl zat hij er nog aan. De bal was echter te ver in de kruising en dus 0-1

Poolster was gelijkwaardig en bleef het mannetje meer op het middenveld een probleempje. In de rust werd dit ook uitgelegd maar dan moeten de spelers ook zelf leren een oplossing te zoeken en elkaar te helpen. Zo wordt je een team. Doelkansen werden niet goed uitgespeeld en benut. Er leek ook wel een soort matheid op de ploeg te liggen en het was ook wel benauwend warm. De Fivel beloonde zich voor het prima spel en maakte de 1-1. Een voorzet werd ineens binnen geschoten. Aniek stond bij de eerste paal en zag de bal over haar heen gaan en bij de tweede paal binnen vallen. Het zat er wel een beetje in want De Fivel had al meer kansen gehad. Toen wist Aniek wel steeds te redden. Het leek op een gelijkspel uit te draaien maar Poolster wilde meer in verband met de stand in de bekerpoule. We moesten winnen om kans te maken op de volgende ronde. Niels werd steeds maar weer op links diep gestuurd maar kwam er niet altijd langs. Tot de voorlaatste minuut. Weer kwam de dieptepass en Niels ging nog maar eens. Nu was hij de verdediger voorbij en kwam naar binnen. Zijn schot was kansrijk maar kwam tegen de rug van de laatste man. Hiermee stond de keeper op het verkeerde been en kon de bal niet tegenhouden. Het stond 1-2 !! Kay werd in de laatste minuten nog als extra aanvaller meegestuurd maar we hadden te weinig tijd voor nog een doelpunt. We wonnen deze wedstrijd waar qua spel een puntendeling op zijn plaats was geweest al zal de leiding van De Fivel daar vast anders over denken....

Kortom, we zijn goed bezig en we hebben nu al stappen gemaakt. Als we ons allemaal blijven inzetten dan gaan we een mooi seizoen tegemoet en kunnen we nog leuke dingen bereiken. Maar, ondanks dat we allemaal natuurlijk graag willen winnen, zal de stand op de ranglijst niet bepalend zijn of het een geslaagd seizoen is geweest.

André

Jacob en Peter