Goede teamprestatie C1 brengt winst

Op zaterdag 16 april mocht Poolster C1 om half drie aantreden tegen Be Quick C6. Zonder de geblesseerde Wisse en afwezige Niels konden we in Spijk letterlijk tussen de linies door onze weg naar Groningen vinden. De tegenstander van vandaag stond een puntje boven ons dus was het best spannend hoe goed ze waren en of wij konden herstellen van de nederlaag vorige week tegen koploper FC Lewenborg.

Aangekomen bij stadion Esserberg konden we, tussen de brokstukken van gaande verbouwingen door, onze kleedkamer opzoeken. Dat was even een wandeling en niet de allernieuwste, zo bleek bij binnenkomst. Aniek was al aanwezig omdat ze eerst bij D1 had gekeept die bij Mamio, dus ook Groningen, hadden gespeeld.

Be Quick bleek verzorgd te willen voetballen. Ze waren beweeglijk, handig aan de bal en schoven vaak de voorstopper door om zo een fysieke meerderheid op het middenveld te creëren. Poolster had er moeite mee. De geel-zwarten waren onrustig aan de bal en daardoor veel te snel ook het leer weer kwijt. Ondanks het veldoverwicht kon de thuisploeg niet profiteren, al moest vaak een been van een verdediger of keepster Aniek reddend optreden. Met de wind in de rug en veel ruimte achter de verdediging van Be Quick weten we één ding wel zeker, namelijk dat ze ons in de kaart speelden met onze snelle mensen voorin. Een lange bal van Colin werd door Migèl opgepikt en hij zette het op een lopen. Zelfs met bal was hij sneller dan de laatste man en beheerst passeerde hij de keeper 0-1. Deze voorsprong was zeker tegen de verhouding in en bij Be Quick baalden ze hier ook stevig van. Maar als je weet waar je eigen sterke punten liggen en je kunt de sterke punten van de tegenstander onder controle houden, kun je ver komen. De thuisploeg bleef proberen om te scoren en Poolster kwam iets beter in de wedstrijd, al waren er weinig vloeiende combinaties te zien. Wat de thuisploeg naliet deed Poolster echter wel. Een uittrap van Aniek kwam voorin terecht. Migèl won het directe duel en was weer gevlogen. Met zo'n 30 meter ruimte is hij dan ook echt weg en moeilijk te achterhalen. Ook nu wist hij de keeper met een bekeken schuiver te verschalken en stond het 0-2. Kort hierna had de thuisploeg dan eindelijk succes. Poolster greep onvoldoende in en de verdediging liet zich foppen door een schijnbeweging waardoor de spits Aniek kon passeren met een schot in de hoek 1-2

In de pauze werden spelers iets anders neergezet om het gevaar van Be Quick beter te beteugelen. Ook kregen de links- en rechtsvoor instructie hoe te handelen bij balbezit van onze backs en wanneer ons middenveld de bal heeft. Als de druk van Be Quick ook in de tweede helft zo groot zou zijn was het maar de vraag of we stand zouden houden en de voorsprong konden behouden.

Be Quick probeerde het wel maar het ging niet meer zo flitsend als de eerste helft. Dit had mede te maken met Poolster, dat beter georganiseerd stond te spelen. Je zag bij alle spelers ook een bepaalde werklust en geweldige instelling naar boven komen. Iedere speler knokte voor wat hij of zij waard was en daardoor kwamen we veel meer aan voetballen toe. We stonden dichter op de man, wonnen meer duels en kregen meer ruimte. Veel van het spel ging over de linkerkant en Erwin bleef maar rennen. Niet alles lukte maar hij gaf niet op en dat is heel belangrijk. Toch werd even geruild met Elvira die linksvoor stond en minder in het spel voorkwam. Even later een aanval over de linkerkant en Elvira, nog frisser dan Erwin, kon een actie maken. Daaruit volgend kwam Migèl in balbezit die de tegenstander te slim af was, accelereerde en de 1-3 aan liet tekenen. Toen een paar minuten later Sidney zijn goede wedstrijd beloonde met een doelpunt, na goed doorzetten en het duel gewoon aan te gaan (en te winnen !), was het 1-4 en gaf Be Quick het op. Ze geloofden er niet meer in en Poolster speelde het laatste half uur een gewonnen wedstrijd. Door een fantastische teaminstelling en getoonde onverzettelijkheid liet het zien dat voetbal meer is dan alleen overspelen maar dat ook andere facetten kunnen bepalen of er gewonnen of verloren wordt. Hetzelfde zagen we donderdagavond in de Europaleague toen de mooiste club van Engeland door te blijven geloven en te blijven gaan een ongelooflijk resultaat neerzette. Als ook Poolster C1 het kan opbrengen om dit wekelijks te doen is het geenszins uitgeschakeld voor de titel !