Ongeïnspireerd Poolster komt niet langs ZEC

ZANDEWEER – Alweer het laatste bekerduel uit de poule. Na twee rondes was al wel duidelijk dat NEC Delfzijl als poulewinnaar uit de bus zou rollen. Immers, het had twee keer met 6-1 gewonnen en was lijstaanvoerder. Zou het verliezen tegen VVS dan moest dit met forse cijfers zijn en moest Poolster ook flink aan het doelsaldo werken tegen ZEC.

Wesley Bos had het strand verlaten en deze week weer op het veld te vinden, Kevin Bijlsma had rust gepakt en kon weer deel uitmaken van de groep. Migèl van Gennip was nog niet zover en het was beter deze wedstrijd over te slaan. Johan Dijkman kon er vandaag ook niet bij zijn en daarom was de selectie voor vandaag;

Marcel

Robbin, Robin, Tom, Robbert

Niels, Johan, Marco, Wesley

Kevin, Jesse

Bank : Ferdinand, Sander, Peter, Mark en Marco U.

Na een minuut stilte op verzoek van de thuisploeg begonnen de teams aan het duel, dat onder leiding stond van scheidsrechter Boerema. ZEC gunde Poolster het balbezit en zakte vrij ver in. Het probeerde met één spits om de opbouw te ontregelen en zette op het middenveld een blok van 5 man neer om hiermee Poolster op te kunnen vangen.

Poolster draaide een moeizaam eerste kwartier. Het rondspelen achterin was geen probleem en kon moeiteloos geoefend worden maar de voortzetting liet te wensen over, mede doordat op het middenveld weinig ruimte gelaten werd. Slechts af en toe vonden de Spijksters een gaatje. Johan de Groot had het openingsdoelpunt voor het inkoppen na een voorzet van Marco maar zijn kopbal was te dichtbij de keeper en deze kon ternauwernood redding brengen. ZEC kwam af en toe ook wel voor de goal van Marcel, in enkele gevallen veroorzaakt door balverlies van Poolster, maar de defensie kon voorkomen dat er schade werd geleden.

Een meevaller in de 34e minuut zorgde toch voor de voorsprong. Jesse besloot maar eens om van afstand te schieten en deze bal was voor de doelman zo lastig dat hij deze los moest laten en het leer precies klaarlegde voor Johan de Groot, die zich dit buitenkansje niet liet ontnemen (0-1) Sneu voor de keeper want de bal was naast gegaan en het voor de voeten leggen van de bal was eigenlijk onnodig. Het was één van de schaarse hoogtepunten van de eerste helft. Om eerlijk te zijn was het zeer matig. De organisatie was niet optimaal, regelmatig balverlies bij aannames, inspeelpasses of kaatsen. Het was zo’n wedstrijd dat de tegenstander zou scoren omdat je zelf de fout ingaat.

Poolster kon nog geen goede manier vinden om het middenveld te controleren. Optioneel zou zijn de spitsen wat vaker direct te zoeken door een lange bal in de voeten of in de ruimte aan te spelen en daarmee het middenveld te passeren in de hoop gevaarlijk te kunnen worden.

De tweede helft leek Poolster iets beter voor de dag te komen. Het had nog meer het balbezit en de kansjes kwamen er. Een schot van Kevin, een kans voor Jesse waar de keeper met meer geluk dan wijsheid de bal tegen hield, een kopbal van Johan uit een corner en een vrije trap van Jesse, het waren allemaal goede mogelijkheden op een doelpunt maar het lukte niet om verder afstand te nemen. Probleem van de tweede helft was nu meer dat de spelers te diep stonden en te ver van de bal stonden. In de opbouw liepen ze te vaak naar voren in plaats van uit te zakken en daarmee waren de middenvelders moeilijk te bereiken. Nadat Mark binnen de lijnen was gekomen en Johan had vervangen was Poolster nog steeds niet in staat geweest om de score te vergroten en was het verschil slechts één doelpunt. Dan weet je ook de ongeschreven regel in het voetbal dat de bal aan de andere kant wel binnen gaat. ZEC kwam dan ook op gelijke hoogte uit een hoekschop (1-1).

De thuisploeg gooide er nog wat frisse krachten tegenaan en hoopte de wedstrijd te kunnen kantelen. Poolster oogde ongeïnspireerd, het spel was niet wat we gewend waren en in de laatste fase van de wedstrijd was ZEC gelijkwaardig. Het probeerde de spitsen in stelling te brengen maar ondanks de goede bedoelingen lukte dit maar sporadisch. Ze bleven het echter wel proberen en in één geval wisten ze wel aan de aandacht van de verdediging te ontsnappen en de 2-1 in te schieten. Aan Poolster-zijde dacht men aan buitenspel echter bleef er een speler te lang hangen waardoor op het moment van spelen de aanvaller on-side stond en door kon gaan.

Zo leek er lange tijd niks aan de hand voor Poolster maar stond het opeens vlak voor tijd achter. Dan zie je ook dat het spel wat urgenter wordt en fanatieker het doel wordt gezocht. Dan zie je ook dat er meer gecreëerd kan worden en de 2-2 van Jesse was geen verrassing. Het was alleen te laat. Poolster had eerder verzuimd afstand te nemen en liet ZEC in de wedstrijd. Daarmee kreeg het de deksel op de neus en moest met een gelijkspel genoegen nemen.

Zaterdag begint de competitie, thuis tegen Middelstum. Een ploeg die vorig seizoen tot op het laatst mee wist te strijden om kampioenschap en promotie. Dan zal de focus er moeten zijn!

Verslag: A. van Gennip

Foto`s: S. Bos