POOLSTER 1 MAAKT IN ONSTWEDDE DE EERSTE SPEELMINUTEN

ONSTWEDDE – Zaterdag de 20e augustus werd de eerste oefenwedstrijd gespeeld en dus het seizoen afgetrapt. Met een groep van maar liefst 20 spelers werd Onstwedder Boys deze middag bestreden. Zo werd een intensieve eerste trainingsweek afgesloten.

In eerste instantie was het plan om tegen Holwierde te gaan spelen. Toen dat niet mogelijk bleek dacht trainer De Groot in v.v. Actief een tegenstander te hebben gevonden maar ook hier gaf men uiteindelijk op vrijdag aan geen heil te zien in een oefenpotje. Waar de ploeg uit Onstwedde op de donderdag al had geïnformeerd naar de beschikbaarheid van Poolster, werd het team van Guus Zantinga alsnog snel benaderd en was een uitduel tegen de oranjehemden geregeld.

De afspraak werd gemaakt dat alle spelers een helft zouden spelen. Het eerste team dat ging spelen bestond uit keeper Marcel Werkman (ja, hij is weer terug wegens omstandigheden), verdedigers Robin Uilhoorn, Johan Dijkman, Wesley Bos en Sander Swijghuizen, middenvelders Jelte Ritsema, Tom Dijkman, Arjan de Weerdt en Niels Smit en aanvallers Migèl van Gennip en Mark Lijnema.

Het was wederom flink warm, zo’n 27 a 28 graden, en dat was in zo’n eerste wedstrijd een uitdaging. Het speelveld was goed groen, vermoedelijk voorzien van voldoende water en ook had men het gras wat langer gelaten om het grasveld te beschermen. Hinderlijk voor een voetballer maar voor beide teams uiteraard eenzelfde extra weerstand.

Terwijl een aantal bezoekers uit Spijk nog het complex zochten dan wel een parkeerplaatsje voor de wagen moesten vinden, kwamen de mannen uit Spijk al vlot op een 0-1 voorsprong. Via Tom en Migèl werd in de eerste de beste echte aanval het hoofd van Mark Lijnema gevonden die tegendraads de voorzet binnen kon koppen en het scorebord liet bedienen. Een lekker begin.

Onstwedder Boys moest daarna iets meer tonen. Het leek ook op gelijke hoogte te komen toen er een kwartiertje op de klok stond maar Marcel en Jelte weten met vereende krachten een treffer te voorkomen.

Het spel is nog wat onwennig. Soms zie je wat patronen terug, een andere keer is er onbegrip. Dit geldt zowel voor de thuisploeg als de gasten en mede daardoor gebeurt er weinig voor de doelen. Af en toe is er opwinding zoals na een half uurtje spelen. Arjan levert een corner op maat af en Johan kan redelijk vrijstaand inkoppen. Helaas spat de bal op de lat uiteen en blijft het 0-1. Wesley wordt dan vervangen door Gijs de Weerdt die ook de tweede helft weer zou invallen.

De gastheren hadden niet veel later weer een hele goede kans als ze door Poolster in het zadel worden geholpen maar de aanvaller schuift de bal voorlangs en is nog onnauwkeurig. Even later weer een kans voor Onstwedder Boys maar in een 1 op 1 duel komt keeper Marcel als winnaar uit de strijd en weet de inzet onschadelijk te maken. Zo blijft het tot aan de rust 0-1

In het tweede bedrijf is er plaats voor de volgende groep;

keeper Daan Bos, verdedigers Robbin Vriend, Tom Dijkman, Peter Westerhuis en Wesley Bos, middenvelders Marco Dijkstra, Ferdinand Oosterhuis, youngster Koen Biemond en Niels Smit waar  aanvallers Kevin Bijlsma en Jesse Smit het team completeren.

Met de verse krachten probeert Poolster om de opbouw van Onstwedder Boys vroeg te storen en daarmee fouten af te dwingen. Dit lukt ook regelmatig. Marco kan alleen worden gestuit met overtredingen en Kevin ziet een goede actie via de keeper in het zijnet gaan. Poolster is dominanter en de opponent zet er weinig tegenover. Gevaarlijker dan een afstandsschot worden ze niet en deze wordt prima verwerkt door keeper Daan.

Poolster komt uiteindelijk toch op een 0-2 voorsprong wanneer Kevin en Jesse de ruimte krijgen en laatstgenoemde de bal binnen kan werken. Iets later dezelfde mannen maar nu kan Kevin afdrukken alleen lijkt hij nog wat afstelling aan het vizier nodig want de bal gaat ruim voorlangs. Wesley komt ook opstomen en kan vanaf een meter of 20 afdrukken maar ziet zijn inzet net over de deklat gaan.

Als een kwartiertje voor tijd een vervelende blessure zich voordoet met, op het oog, serieus letsel bij een speler van Onstwedder Boys, nadat een medespeler bovenop hem knalt, besluit scheidsrechter Jan om het duel te beëindigen. Ook voor hem een rustig begin van het seizoen.

Tekst: A. van Gennip
Foto`s: S. Bos