Poolster 3 start voorbereiding in Appingedam met verdienstelijk gelijkspel

Met zonder leider toog Poolster 3 zaterdag naar Appingedam om het aldaar op te nemen tegen DVC 4. Het team lijkt dus zelfsturend te moeten zijn in de komende periode, wellicht de gehele aanstaande competitie. Deze wedstrijd ging het team het overigens prima af. Er werd in goed overleg een opstelling gemaakt en de wissels bepaald. De spelers die er later uit werden gehaald deden dit zonder morren.

De 1e oefenwedstrijd werd afgewerkt met onderstaande selectie;

Erwin Heun, Mark Raangs
Meindert Dijkstra, Ramon van Gennip, JP Wiersema, Thom Bos, Jan van Dam
Stefan Talens, Robert Schrikkema, Chiel de Lange, Marco Uilhoorn, Reinder van Dam
Timo Ritsema, Twan Hoven, Robert Molenberg, Niels Wiersema

De beginfase liet een sterkere thuisploeg zien, veel in beweging en veel aan de bal. Poolster leek vooral nog zoekende naar structuur en organisatie en kon er het eerste kwartier niet veel tegenover zetten. Nadat de storm wat was gaan liggen en de Spijksters deze ongeschonden door kwamen, was het mogelijk om wat meer naar voren te spelen. Het lukte op meer in balbezit te blijven en op de helft van de Damsters te geraken. Na één van de eerste aanvallen van Poolster werd een vrije trap toegekend op zo’n 25 meter van de DVC goal. Het schot van Marco kwam in de muur maar de afvallende bal kon wel worden gewonnen. Het leer kwam in bezit van Twan die zijn schot op de lat uiteen zag spatten.
Doordat er te weinig beweging op het middenveld was, moest regelmatig de lange bal gespeeld worden, in de hoop de spitsen te bereiken en aan het werk te zetten. Dit lukte zelden. Te vaak werd balverlies geleden omdat DVC achterin in overtal was en het simpel uit kon spelen.
Na een half uur zet de thuisploeg weer aan. De extra energie die men geeft resulteert in twee behoorlijke kansen voor DVC. Eerst wordt een voorzet op maat gegeven maar de aanvaller durft niet de bal op zijn hoofd te nemen. Maar goed ook, want hij stond een meter of acht vanaf en recht voor het doel van keeper Erwin. De tweede kans wordt door dezelfde keeper weg gebokst als een schot recht op hem af komt. DVC put moed uit de kansen en blijft drukken. Gelukkig staat het nu al wat beter in de defensie van Poolster maar het is even alle hens aan dek. Thom Bos weet een bal van de lijn te koppen als de keeper reeds verslagen is en de geelhemden lopen geen schade op. Voorzetten van DVC zijn gevaarlijk maar niet doeltreffend. Vlak voor het rustsignaal breekt Poolster nog eens uit. Vanaf rechts wordt de snelle Twan vrijgespeeld maar waar een ieder verwacht dat hij naar het doel toe gaan stormen en gaat schieten besluit hij de bal over te spelen naar de meegelopen Marco. Zijn bal is veel te hard en vliegt over de zijlijn. Niet zijn beste beslissing van de wedstrijd, een kans in potentie verloren gegaan. Met een brilstand wordt de rust bereikt.

Na de rust zien we een aantal frisse gezichten. Mark vervangt Erwin als keeper, Timo maakt plaats voor Robert Molenberg, Jan vervangt Meindert en Reinder komt in het veld voor Chiel.

Mogelijk dat de organisatie door de vele wisselingen even weg was want vlak na het begin van de tweede helft kan de linkerspits van DVC diep worden gestuurd en, waar het leek alsof Mark de situatie door uit te komen nog had kunnen redden, besloot hij anders en had de aanvaller de ruimte om de bal in de hoek te plaatsen (1-0). Een teleurstelling maar lang kon DVC niet van de voorsprong genieten. Een lange bal van achteruit wordt door Robert licht doorgekopt en, nadat de keeper van DVC de bal volledig mist bij het uitkomen, weet Twan in balbezit te komen, kapt een verdediger nog even uit en legt de bal van dichtbij in het netje (1-1).
De tweede helft combineren de geel-zwarten beter dan in het eerste bedrijf, zijn balvaster en wat rustiger. Ze laten nu meer de bal het werk doen en dat lijkt te werken. DVC heeft ook gewisseld en lijkt daar niet sterker door geworden. De tweede helft zijn de ploegen gelijkwaardig aan elkaar.
Twan kan de 1-2 maken als hij door een bal van Ramon, a la Virgil van Dijk, wordt vrijgezet en de bal alleen nog langs de keeper moet krijgen. Helaas lukt dat niet, de keeper weet de bal af te stoppen. Mark daarentegen moet een minuutje later opletten als er voor zijn doel een lobje wordt geplaatst en hij maar net de bal kan wegduwen en de verdediging nodig heeft om het opruimwerk te doen.

Een kwartiertje voor tijd komt Niels (Nibbel) in het veld en vervangt Reinder, die na 30 minuten rennen kapot is. Echter, Niels gaat bijna direct door zijn enkel en verlaat het veld alweer na drie volle minuten. Chiel komt maar wat graag het veld weer in. In blessuretijd kan Timo, die iets eerder Twan had afgelost, op de keeper afgaan maar zijn inzet is niet goed genoeg om de keeper te passeren. De aanvallen daarop moet Mark nog aan de bak en kan een inzet keren. Na een laatste hachelijk moment voor het doel van Poolster blaast de scheidsrechter het duel ten einde en blijft er 1-1 op het bord staan. Voor een eerste oefenwedstrijd een verdienstelijke uitslag en, naarmate de wedstrijd vorderde, ging het team steeds beter en gemakkelijk spelen dus ook qua veldspel een voldoende.