Poolster 3 weet de punten in Spijk te houden

SPIJK – Poolster 3 mocht het vandaag op het glooiend kunstgras opnemen tegen Winsum 4. Gelukkig waren vandaag spelers bereid elkaar te helpen en stonden er een groep met ook spelers van het 2e en het 4e elftal zodat ‘het derde’ vandaag de wedstrijd kon afwerken. Overigens zouden later op de middag ook spelers van het 3e weer aansluiten bij het 4e elftal in hun wedstrijd tegen Onderdendam.

Om 12:15 uur stond men klaar om af te trappen. Vrij snel was daar de eerste kans voor Poolster. Robert komt in kansrijke positie maar weet de bal onvoldoende hoogte mee te geven om de keeper te verschalken waarmee de kans verkeken is. Niet veel later is het dezelfde Robert die door Tom op rechts vrijgespeeld wordt maar de actie die hij in gedachten heeft om te scoren komt in ieder geval niet uit de voeten want hij raakt de bal maar half en de doelman van de gasten kan de bal simpel oprapen.

Poolster speelt verzorgd en zoekt de aanval via het middenveld. Winsum, net als Poolster een jonge ploeg, speelt eigenlijk prima mee en komt steeds beter in het spel. De ploeg deelt een paar speldenprikken uit middels kopballen maar weet het speeltuig niet de juiste richting mee te geven. De thuisploeg kan via Marco, die zichzelf goed vrijspeelt, weer aan een doelpoging denken maar het schot wordt in eerste instantie geblokt. De rebound is voor Stefan maar zijn bal eindigt via de handen van de keeper op de lat.

Er is sprake van een gelijk opgaande strijd maar toch weet Poolster op voorsprong te komen. Na een aanval waar diverse pogingen worden gedaan om de bal richting doel te krijgen valt het leer uiteindelijk voor de voeten van Tom, die uit de draai wel doeltreffend kan uithalen. De doelman ziet de bal door zijn benen gaan en is kansloos en kan niet voorkomen dat scheidsrechter Heun de 1-0 kan noteren. Winsum laat het er niet bij zitten en krijgt langzaamaan een overwicht op het middenveld. Daardoor winnen ze dichtbij het doel van Mark steeds meer ballen en ontstaan kansen. Het is wachten op het moment dat een uithaal eens doel treft. Vlak voor het rustsignaal is het zover en weet een aanvaller aan buitenspel te ontsnappen en kan de gelijkmaker binnen werken.

Poolster begint de tweede helft beter dan het de eerste eindigde. Nu wat meer agressie in het spel en de duels op het midden worden gewonnen. Ook nu resulteert het in een aantal mogelijkheden, zonder dat het direct gevaarlijk wordt. Aan de andere kant probeert Winsum het met een leep balletje maar de inzet van afstand gaat net over de deklat.

De mannen in het geel en zwart krijgen het toch weer voor elkaar om de leiding te nemen. Twan kan met zijn snelheid over de rechterkant doorkomen en legt de bal goed af op Robert, die zichzelf in de goede positie kan manoeuvreren door even iets in te zakken en met de paar meter ruimte de teruggetrokken bal bij de eerste paal kan intikken (2-1)

Dezelfde twee spelers kunnen even later weer uitbreken alleen nu verzuimt Twan om het goed uit te spelen en zijn partner in de aanval te betrekken. Zijn inzet gaat ruim naast en dat was letterlijk en figuurlijk een gemiste kans omdat Robert er goed, misschien wel beter voor stond.

Net als in het eerste bedrijf krijgt Poolster het ook nu weer moeilijk. Er wordt meer achteruit gelopen dan vooruit verdedigt waarmee de ploeg het onheil iets over zichzelf afriep. De gasten leken de stand weer gelijk te trekken maar de goede, lage voorzet vanaf de linkerflank kan niet door een speler worden binnen gewerkt. Over het algemeen geldt voor beide teams dat er veel mogelijkheden liggen maar door verkeerde keuzes men het zichzelf moeilijker maakt dan noodzakelijk. Daardoor blijft het wel een spannende pot voetbal.

De druk van Winsum neemt in de laatste fase van de wedstrijd dan wederom toe. Poolster werkt steeds de ballen nog weg maar aangezien de bal voorin niet kan worden vastgehouden komen ze niet onder de druk uit. Het is wachten tot de bal een keertje goed valt voor de Winsumers en dat gebeurt dan ook. Een kleine 10 minuten voor het einde moet Mark het hoofd buigen en ziet een inzet via de binnenkant van de paal in de kruising vliegen (2-2). Gezien het spelbeeld kan niet worden gesteld dat de gelijkmaker onverdiend was.

Echter, lang konden de gasten hier niet van genieten. Vanaf de aftrap wordt Tom aan de linkerkant gelanceerd, komt vanaf de zijkant oog in oog met de doelman en passeert hem met een laag schot in de verre hoek. Zo staat het, tot frustratie van alles wat Winsum is, direct weer 3-2 voor Poolster!

De laatste minuten doen de bezoekers er nog alles aan om kansen te creëren maar de defensie van de Spijksters, onder leiding van Ramon, is niet van plan om nog eens een tegentreffer te incasseren en het team weet de zege over de streep te trekken.

Een leuke wedstrijd, niet hoogstaand maar wel met twee aan elkaar gewaagde teams, welke tot het einde toe spannend bleef maar waar Poolster 3 vandaag de punten bij kon schrijven.

Foto`s: Sandra Bos
Verslag: André van Gennip