Poolster B1 morst punten

Gisteren stond voor de B1 een belangrijke wedstrijd op het programma, namelijk tegen de koploper GVAV Rapiditas B3. Voor deze ontmoeting stond GVAV Rapiditas 4 punten voor op Poolster, waarbij wel gezegd moet worden dat de Groningers één wedstrijd meer hebben gespeeld.

Na rustig omkleden moesten we onze warming-up op een klein stukje gras doen wegens gebrek aan een beter alternatief. Gelukkig konden we al vrij snel op het speelveld, waar we nog een paar minuten hadden om te wennen aan het veelal gehate kunstgras.

Nadat de thuisploeg 10 (!) minuten te laat kwam, en een of ander showtje had opgevoerd aan de zijlijn, konden we eindelijk beginnen. Poolster mocht aftrappen, en direct was duidelijk dat de gastheren niet waren gekomen voor een rustig middagje voetballen. Er werd volop druk gezet op de verdediging van Poolster, en deze kwamen dan ook niet van de eigen helft af. Na een behoorlijk rommelige eerste 20 minuten met drie corners voor GVAV en slechts één kansje voor Poolster is het de thuisploeg die op voorsprong komt. Door de chaos die achterin bij Poolster heerst kan een speler van de thuisploeg door de verdediging heen dribbelen en afwerken, 1-0 voor GVAV Rapiditas. En eerlijk is eerlijk, een terechte voorsprong.

5 minuten later komt VV Poolster eruit met een counter. Sven geeft de bal diep op Twan, maar een van de snelle verdedigers van GVAV Rapiditas werkt de bal over de zijlijn. Poolster houdt goed het tempo in de aanval. De ingooi wordt snel genomen, Twan kaatst de bal naar Sven, Sven legt de bal neer op de rand van de 16, Jesse schiet, maar helaas net naast. De eerste echt grote kans voor VV Poolster is een feit.

De hierop volgende uittrap van de keeper wordt onderschept door Sven, die de bal terugkopt richting de centrale verdedigers van GVAV Rapiditas, deze twijfelen en uiteindelijk is het Jesse die de bal meeneemt, de keeper omspeelt, en scoort! 1-1!

De vreugde is helaas maar van korte duur, in een scrimmage in het strafschopgebied van VV Poolster is het Nelson die een penalty veroorzaakt. 2-1.

Dit kwam natuurlijk binnen als een mokerslag voor Poolster. En alsof dit nog niet genoeg was, moest Martijn een paar minuten later weer vissen. Wederom heerste er wat chaos achterin waardoor een van hun behendige spelers er veel te gemakkelijk door heen kon lopen en kon scoren.

Vlak voor rust is het Twan die de bal naar Jesse passt die hierdoor oog in oog met de keeper staat, maar hij vergeet helaas te scoren. En zo werd er gerust met een 3-1 achterstand, die gezien het wedstrijdbeeld terecht is.

Gedurende de eerste helft werd de wedstrijd al steeds minder sportief en werd het verschil in fysieke speelstijl goed zichtbaar. Maar in de tweede helft werd de sfeer nog veel grimmiger.

Er waren een aantal kansen voor GVAV Rapiditas waaronder een kopbal op de lat, een één-op-één situatie waarbij Martijn als winnaar uit de bus kwam en nog meer kleinere kansjes. Uiteindelijk was het Nelson die de 3-2 scoorde uit een counter op assist van Twan. Vanaf dit moment was het wedstrijdbeeld omgedraaid. Poolster is het die aanvalt, en GVAV Rapiditas is het team dat er af en toe met een counter uit komt. Twan kwam er nog goed door over rechts, maar liep zich uiteindelijk vast waar een voorzet misschien beter was geweest. Maar achteraf is alles makkelijker.

Uiteraard gingen de gastheren vanaf nu tijdrekken en werden alle mogelijkheden aangepakt om ons van de gelijkmaker te houden. Vanaf nu moesten we nóg harder werken en bokje voor elkaar staan zoals onze trainer Dennis van Dijken altijd zegt, en dat hebben we ook gedaan. Erwin is nog uitgevallen met kramp, David heeft zich helemaal kapot gewerkt, en we hebben met z’n allen risico’s genomen, maar daar zijn we niet meer voor beloond. De scheidsrechter blies op zijn fluitje en het was gedaan.

Al met al hebben we keihard gewerkt en mogen we trots zijn op onszelf! En al was de tegenstander niet altijd even sportief, moet ik eerlijk zeggen dat ze het betere spel hadden. Ze maakten mooie combinaties en zijn technisch heel begaafd. Maar het was ook duidelijk dat deze jongens vaker op kunstgras spelen en waarom.

In de tweede competitiehelft komen ze naar het platteland, en dan gaan we zien of ze dat technische spel ook ter uitvoering kunnen brengen op ons grasveld!

Sven Vos