Poolster benoemt ereleden

Tijdens het jubileumfeest afgelopen zaterdag 1 juli zijn Ria van Kooten-Buitenwerf en Alje Boer benoemt tot erelid van voetbalvereniging Poolster. Voorzitter Hendrik Moesker riep beide naar voren na zijn welkomstrede en gaf toelichting op het besluit om het erelidmaatschap toe te kennen. De totaal verbouwereerde nieuwe ereleden namen een oorkonde, een glazen erelid standaard en een bos bloemen in ontvangst.

Het was voor het bestuur dan ook een genoegen om, voor de buitengewone bijdrage en de vele diensten in het belang van de vereniging – decennia lang – Ria en Alje te benoemen als ERELID van voetbalvereniging Poolster !!!

Alje Boer
Alje kwam eind jaren 90 naar Spijk en liet daar zijn toenmalige club TEO uit Ten Post achter. Alje had het daar best moeilijk mee maar toch werd Poolster zijn nieuwe cluppie. Hij speelde zelf nog zijn wedstrijden, maar was vooral actief en geïnteresseerd in de jeugd. Hij nam de rol van jeugdvoorzitter op zich en trad toe in het bestuur van Poolster op 25 oktober 1999.

Alje was enthousiast en straalde dat af op anderen. Hij was altijd aanwezig, ook bij verre uitwedstrijden van jeugdteams was Alje te vinden en dat werd gewaardeerd.
Stak zijn mening niet onder stoelen of banken en ook dat was belangrijk om vooruit te komen. Onder zijn leiding werd het beste van de vrijwilligers gevraagd en daarmee stond de jeugdafdeling van Poolster er goed op.

Ook de fluit werd door Alje wekelijks gehanteerd, of het nu een wedstrijd van de junioren was of dat een seniorenelftal moest worden gefloten, Alje trok met plezier zijn zwarte scheidsrechterstenue aan en zorgde zo dat anderen konden voetballen.

Alje werd actief als penningmeester van de vereniging en wist er vooral voor te zorgen dat er nagenoeg geen achterstanden waren in betaling van contributie. Dit was te danken aan zijn volharding om steeds de betreffende mensen te bellen en/of aan te spreken.

Na bijna 20 jaar trad Alje uit het bestuur. Hij nam met zijn financiële achtergrond plaats in de sponsorcommissie waar hij zorgde voor de afhandeling van de contracten en ook hier de betaling van sponsorgelden in de gaten hield.

Alje hielp vrij recentelijk de vereniging door plaats te nemen in een commissie, op het moment dat Poolster door een moeilijke periode ging en bestuurlijk veel moest worden uitgezocht en heropbouw noodzakelijk was.

Ria van Kooten-Buitenwerf

Ria heeft ontelbare verdiensten voor Poolster verricht en nog steeds is ze zeer actief betrokken. Vanaf het begin was ze als jeugdleidster van de pupillen in de weer. Jarenlang was ze aan de zijlijn te vinden om de jongste leden op een leuke manier kennis te laten maken met de voetbalsport. Uiteraard kon ze na de cursus van oud scheidsrechter Egbert Mulder, die zeer gecharmeerd was van Ria, niet meer falen. Na ongeveer 20 jaar vond ze het tijd om te stoppen als leidster.

Een ware kartrekker en veel op de club te vinden ondanks haar andere hobby, het maken van muziek met de malletband Constantijn Huijgens in Appingedam waar ze zelfs Nederlands kampioen mee werd, en dat ook veel van haar tijd vergde.
Kantine diensten draaien, regelen van de schoonmaak, roosters opstellen, het vroegere clubblad: “de Spetter” maken, alles wat er maar nodig was. Niet te beroerd om in te springen als er mensen nodig waren, ook al was het lastminute.

Ria was ruim 13 jaar bestuurslid. Ze kwam vanaf 8 oktober 2001 in het bestuur, waarin ze de kantine-, de jeugd- en de activiteitencommissie vertegenwoordigde. Ria hanteerde zelfs een periode, van 2012 tot 2015, de voorzittershamer.

Ingestapt in de activiteitencommissie in 2003, bleek Ria een organisatorisch talent en niet te beroerd de handen uit de mouwen te steken en de zaken grondig aan te pakken. Of er nu een bingoavond, een bazaar, het damesreisje of een jubileumfeest georganiseerd moest worden, Ria nam initiatief en zorgde en zorgt nog steeds dat de zaken werden en worden gedaan!