Poolster D1 bekert verder

Na een maand van trainen en wedstrijden spelen is het resultaat duidelijk ; de D1 van Poolster gaat door naar de knock-out fase.

De voorbereiding begon vroeg. De eerste weken van augustus werden gebruikt om te kijken naar een goed verdeling van D1 en D2. Dit werd zichtbaar in de eerste oefenpot tegen NEC Delfzijl D3, waarin meerdere pupillen zich mochten bewijzen. Na deze wedstrijd werd de indeling van D1 bekend. 5 nieuwe spelers werden aan de 7 overblijvers toegevoegd. Dit is ons zeer goed bevallen. Tijdens de oefenwedstrijd tegen NEC D3 werd de situatie al snel duidelijk, de basis van vorig jaar waar we eindigde hebben we behouden. Dit zorgt gelijk voor veel vastigheid en vertrouwen. Deze twee zaken hebben ervoor gezorgd dat we door zijn in de beker.

De eerste bekerwedstrijd was uit tegen Middelstum, Na een povere start kwamen we goed weg achterin. Het verdediging duo Remco en Tom hield hier prima stand. De twee nieuwe backs Raoul en Nik voerden hun taken prima uit en dit leidde tot veel opbouwende en voetballende oplossingen. Het middenveld had zijn plaats gevonden en ook de aanvallers herkenden hun plekje. Onze spits kwam in de tweede helft goed los en dit zorgde voor veel gevaar en kansen. Veerle en Mark bespeelden de flanken vaak goed en creëerden veel kansen door middel van voorzetten. Dit leidde tot een 3-8 overwinning. Als coaches waren we hier zeer tevreden mee.

De tweede bekerwedstrijd was een thuis wedstrijd waarin De Heracliden D1 alleen van zich deed spreken op papier. Een elftal dat er niet in slaagde om echt tegenstand te bieden. Toch is het altijd makkelijk gezegd maar misschien was het wel de verdienste van Poolster dat ze er niet aan te pas kwamen. Van deze wedstrijd konden we weinig zeggen. Mark verraste positief maar eigenlijk had niemand een onvoldoende deze ochtend. Een echte test was het niet. Koert-Jan speelde deze wedstrijd centraal met Remco en deze samenwerking verliep prima. Uitslag 18-0.

De derde bekerwedstrijd was er een met een waardige tegenstander, DVC D2 slaagde erin om het ons de eerste helft lastig te maken. Poolster begon wederom pover en dit leidde tot 3 goede kansen van de thuisploeg. Gelukkig voor ons liep dit met een sisser af. De goals vielen vooral uit dode momenten waarin Poolster iets slimmer was. Een snelle ingooi van Ian op Kevin werd binnen geschoten en Ian scoorde vanuit een tegen counter vanuit een prima pass van Jelte. Zodoende werd er gerust met een 0-2 tussenstand.

In de rust werd het fenomeen doordekken uitgelegd in de kleedkamer. Iedereen moest doordekken zodat er meer druk op de defensie van DVC D2 kwam te liggen. Dit zorgde dat DVC in de tweede helft maar 2 kansen kreeg. De rest was Poolster de baas op de helft van de tegenstander. Er werden weer veel kansen gecreëerd en de lange bal was weg vanuit de eerste helft. Deze manier van spelen zorgde voor 4 doelpunten van rond de zestien meter. Jelte schoot 2 ballen in de kruising vanuit een vrij trap en vanuit een combinatie met Ian.  Jelte maakte zijn hattrick compleet door een bal die per ongeluk voor zijn voeten kwam in de hoek te schuiven. Tussen deze drie goals in schoof Gilles van een meter of 20 een bal binnen. Hierdoor werd het 0-6. Vooral de manier van spelen verbaasde mij de tweede helft. Koert-Jan pakte het doordekken goed op en voetbalde bij tijden erg sterk. Kevin had het in de tweede helft makkelijker. Een goede uitvoering en twee tevreden coaches. Met als resultaat en beloning een volgende beker ronde.

Terugkijkend op de voorbereiding kunnen we vast stellen dat Nena-Lisa, Raoul, Nik en Mark zich prima hebben aangepast in de groep D-ers tot nu toe. Ook Koert-Jan heeft zijn plaats gevonden en laten zien dat hij met 2 jaar D-ervaring rust en kwaliteit kan leveren. We denken dat deze groep tot veel in staat kan zijn en zeker dit jaar weer vele stappen gaat maken. De voorbereiding belooft in ieder geval veel voor dit seizoen!

Vriendelijke groeten,

Frans Ritsema en Duurt Stoppels