Poolster geeft zeker lijkende overwinning uit handen

Poolster 1 mocht op zaterdag 16 december nog de eerder afgelaste uitwedstrijd in en tegen Baflo inhalen. Het team van Jeroen de Groot kon geen beroep doen op een aantal spelers want Robbert Kok, Jesse Smit en Julian Herder waren om uiteenlopende redenen niet beschikbaar. De selectie is in principe groot genoeg om afwezigen op te vangen maar het gemis van een paar sterkhouders laat zich altijd wel op de een of andere manier gelden. De hoofdtrainer begon met de volgende elf spelers;
Ronan
Niels, Johan, Tom, Wesley
Marco, Raoul, Koen
Daan, Mark, Kevin

Er werd om 14:00 uur gestart vanwege de vroeg invallende duisternis in deze wintermaand. De circa 50 meegereisde supporters zagen een felle start van Rood Zwart Baflo op een glad en hobbelig veld. Poolster had letterlijk en figuurlijk duidelijk moeite om de goede balans te vinden. Combinaties waren de eerste 10 minuten niet mogelijk en de geel zwarten moesten eerst maar de rood zwarten van zich af houden een zorgen dat er meer rust in het spel werd verkregen. Het eerste schot van Poolsterzijde kwam op naam van Mark Lijnema, die vanaf links de bal voorlangs schoot. Na zo'n 20 minuten lijkt Poolster er iets beter in te komen en neemt de controle van de thuisploeg over, die op haar beurt terug moet en inzakt tot aan de middellijn.
In de 32e minuut is het raak voor de gasten. Na een diepe bal wordt het speeltuig door een verdediger teruggespeeld op zijn keeper. Deze raakt de bal echter niet goed en het leer gaat meer omhoog dan ver. De bal wordt 'in-één-tijd' bij Kevin Bijlsma bezorgd, die zich dit buitenkansje niet laat ontnemen via de binnenkant van de paal zorgt voor de 0-1. De voorsprong is daar en nu moet Rood Zwart Baflo uit hun schulp kruipen.
In de 38e minuut zien we een counter attack van Poolster. Een vrije trap van RZ wordt door de verdediging van Poolster goed verwerkt en op snelheid breken de spitsen uit. De bal komt uiteindelijk terecht bij Kevin maar wat hij in gedachten had kwam niet uit en schiet hoog over het doel van de thuisploeg. Twee minuten later een vergelijkbare aanval en ook nu is Kevin het eindstation. In zijn ijver speelt hij echter de bal net te ver voor zich uit waardoor de doelman de kans krijgt de bal op te rapen. Bezijdens de eerste 10 minuten is RZ niet meer gevaarlijk geweest en heeft Poolster de controle.

Na rust weten de Spijksters op 'een psychologisch goed moment' snel weer te scoren. Na een vlotte aanval komt de bal terecht bij Mark Lijnema die niet geweldig inschiet maar voldoende om de keeper te verschalken en zo Poolster op 0-2 zet. Daarna is het alleen maar Poolster dat de klok slaat, RZ lijkt rijp voor de slacht en lijkt het geloof wat te verliezen. In de 52e minuut lijkt de 3e treffer in de maak maar de bal, via binnenkant paal ingekopt, is volgens de scheidsrechter niet over de doellijn geweest. Een paar minuten later wel de grootste kans op de 0-3. Daan is sterk in het duel en kan rechtdoor lopen richting doel van Baflo. Hij besluit randje 16 echter deze af te leggen op Mark, die eerst de bal voor zijn linker moet leggen en daarmee tijd verliest. Onder druk van een verdediger komt hij wel tot een schot maar er was maar een klein gaatje meer over en de keeper kan de inzet tot corner verwerken. Op dit moment lijkt het verzet van Rood Zwart gebroken en het wachten is op groter worden van de voorsprong.
Op het uur besluit de thuisploeg aanvallend te gaan wisselen. Dit geeft de voorwaartsen van Poolster meer ruimte. Of kan RZ Baflo zich doen laten gelden voor het doel van de bezoekers? Met nog ruim 20 minuten te gaan kan de thuisploeg nog steeds geen vuist maken maar Poolster verzuimt om de wedstrijd in het slot te gooien door nog een treffer te maken. En dan, waar de doemdenkers al rekening mee hadden gehouden, valt uit het niets de 1-2. Op de as van het veld wordt via een passeeractie ruimte gemaakt voor een schot dat door Herder gepareerd kan worden. De bal valt aan de rechterkant in het strafschopgebied en de uitstekende nummer 10 van Rood Zwart, eigenlijk te goed voor dit niveau, mikt de bal op de paal. Nogmaals komt deze terug in het strafschopgebied en Poolster is niet in staat om weg te werken waarna uiteindelijk de bal hard in de kruising wordt gejaagd. Het zal de thuisploeg weer hoop geven, het heeft niets te verliezen en gezien de ranglijst willen de Bafloërs maar al te graag een resultaat halen. De aanvoerder verrast bijna doelman Herder met een schot ineens vanaf een meter of 30 van de goal en ternauwernood kan de bal uit het doel worden geslagen, ten koste van een hoekschop. Vanuit deze hoekschop is Poolster niet alert genoeg en gaat de bal via een Poolster been tegen de touwen (2-2). Oh,oh,oh wat had Poolster zich in de vingers gesneden. Totaal onnodig leek de zege in gevaar te komen. Tot overmaat van ramp raakt Ronan Herder ook nog geblesseerd aan het hoofd en moet per brancard het veld verlaten. Aanvaller Daan Bos trekt een keepersshirt en de bijbehorende handschoenen aan om de laatste 10 minuten het doel te verdedigen. Baflo probeert opportunistisch de ballen hoog voor de pot te gooien en is daar bijna succesvol mee. De grootste redding moet Daan echter plegen als Johan Dijkman een voorzet met het hoofd verlengd en bijna zijn eigen doelman passeert. Zo zuur zijn de druiven net niet maar als de scheidsrechter van dienst affluit kan Poolster niet 3 maar slechts 1 punt aan het totaal toevoegen en gezien de omstandigheden had zelfs dat nog anders kunnen uitvallen.
Jammer dat de Spijksters, na de mooie overwinning tegen NEC Delfzijl, niet in staat waren om 3 punten mee te nemen en zo op een gedeelde tweede plaats de winterstop in te gaan. Desalniettemin heeft het een goede eerste seizoenshelft gedraaid en wie weet, als de onnodig verloren punten in het tweede bedrijf kunnen worden beperkt, wat er nog in het verschiet ligt.

Foto`s: A. Flikkema