Poolster machteloos tegen NEC

Aanbeland in de finale van de competitie mocht Poolster thuis aantreden tegen NEC Delfzijl. Tot vandaag wisten de Spijksters de ploeg uit Delfzijl onder zich te houden en bij winst of een gelijkspel zou dit zo blijven. Bij dat resultaat zou Poolster de 3e periode behalen en daarmee nacompetitie veilig stellen. Zou NEC winnen, dan ging de ploeg van trainer Roy Kamps over Poolster heen en zou het in elk scenario de nacompetitie behalen omdat het gat met de 5e plaats op de ranglijst niet meer te dichten is en in elk geval een vervangende periode de ploeg ten deel viel. Er stond dus genoeg op het spel voor de nummers 3 en 4 van 4E.
Poolster trainer Jeroen de Groot had al lang geleden een weekendje weg geboekt en moest, tot zijn spijt, dit duel laten schieten. André van Gennip nam zijn plaats in en moest met leider Sander Dijkman de coaching verzorgen. Wie Jeroen een beetje kent weet dat hij er alles aan doet om zijn team maximaal voor te bereiden dus kwamen de eerste presentaties over de tactiek al vroeg in de week binnen op de app. Zelfs op de zaterdagochtend stuurde hij zijn spelers een video van bijna 20 minuten om ze nog meer te motiveren. Het tekent het fanatisme dat deze trainer de afgelopen jaren heeft laten zien en bedreven.

Poolster kon op alle spelers een beroep doen maar de laatste tijd staat de basis vast en daar wordt alleen in geval van calamiteiten van afgeweken. Ergo, de basis van de geelhemden:
Marco, Niels, Johan, Robbert
Koen, Raoul, Tom
Jesse, Daan en Kevin
(bank: Wesley, Mark, Sander, Julian)

De 21-jarige Martijn Meulenbelt liet, als scheidsrechter van dienst, de Pupil van de Week Jesse van der Laan beginnen aan zijn gang naar het doel van NEC. Hij passeerde met gemak de tegenstander en liet doelman Bas Westerhuis kansloos met een hard schot in de hoek. Daarna was het de beurt aan de grote mannen. NEC trapte af en liet vrij snel zien wat het strijdplan was om succes te hebben. Ze hadden geleerd van de heenwedstrijd waar Poolster met een 0-1 zege naar huis ging en wisten waar ze de thuisploeg moesten oppakken. Zo zagen we een fel NEC aan het werk, veel duels om de tweede bal te veroveren en van daaruit met lopende mensen de ruimtes proberen te vinden om gevaarlijk te worden. Een 'Haags kwartiertje' van de Delfzijlsters maar dan vanaf het begin en Poolster had zichtbaar moeite om aan te haken. Het kon op dat moment niet anders dan zich vastbijten, in de hoop de eerste storm te overleven. Na zo'n 20 minuten ging het tempo dan ook iets naar beneden want NEC kon dit niet langdurig brengen. Poolster kon er iets meer uit komen maar de acties naar voren waren nog niet talrijk en de zuiverheid ontbrak. Het zou een lastige middag worden, zoveel was al wel te zien. Maar zolang er niet gescoord werd, was de stand in elk geval in balans. Maar de thuisploeg kwam maar niet lekker in de wedstrijd. Een aantal haalden nog niet het normale niveau en tegen een ploeg als NEC, misschien individueel wel de beste ploeg van de klasse, moet je top zijn om mee te kunnen. Poolster moest zich beperken tot verdedigen en hopen dat in de omschakeling iets gedaan kon worden. Helaas was het voor spits Daan Bos, in het begin van de week nog ziek, geen doen om tegen een overtal te blijven knokken. Dat NEC na 40 minuten op voorsprong kwam was geen verrassing, ze vonden het gaatje en een diagonaal schot was te machtig voor Simon Dijkman. Dat Poolster nog voor rust ook de tweede moest slikken was niet nodig geweest maar ook hier was de scherpte debet aan de ruimte die de aanvaller kreeg, na overigens een mooie diepe bal, en net voldoende was om nogmaals Dijkman te laten vissen.

In de pauze werd Raoul vervangen door Mark Lijnema en de hoop is dan om even weer te resetten en met wat meer aanvalsdrift de tegenstander achteruit te duwen en een aansluitingstreffer te produceren. Het begin van de tweede helft was nog veelbelovend, een schot van Lijnema werd door keeper Westerhuis stijlvol uit de doelmond geslagen, maar ook nu kwam Poolster niet uit de verf. De gasten beslisten daarna het duel door een derde treffer te maken. Na een aanval over de rechterflank -Poolster gaf ook nu teveel ruimte weg- werd de bal voorgegeven en ineens uit de lucht genomen. Een fraaie goal maar voor de thuisploeg de nekslag. Met had niet de flow vandaag om dit nog recht te zetten. Het was van goede wil maar het zat er vandaag simpelweg niet in. Dat had zeker ook te maken met de manier waarop NEC speelde. Scherp, gefocust en met twee lastig te bespelen spitsen die fysiek ook hun mannetje stonden. Het blok op het middenveld dat door NEC werd gebruikt, was lastig te bespelen en vooral de onderlinge communicatie is dat heel belangrijk, anders loopt een speler ongedekt de ruimte in. Poolster moest een 4e en zelfs een 5e tegentreffer incasseren en speelde de laatste fase in de wetenschap dat het niet meer ging winnen en dat NEC de derde plaats op de ranglijst zou overnemen. De eerste kans om nacompetitie veilig te stellen was verkeken, daarvoor zal het de volgende week in Zeerijp een nieuwe kans krijgen maar dan zal er wel een ander Poolster voor de dag moeten komen.

Foto`s: Angela Flikkema