Bloedstollend bekeravontuur F1 eindigt in Haulerwijk

Vrijdagavond 20:30u. kreeg ik een berichtje van JP met de mededeling dat de kleine topper toch maar eens naar bed moest; er stond immers een belangrijke wedstrijd op het program.

Op deze zonovergoten dag togen we in colonne achter Klaas aan richting het F1 team van Haulerwijk voor een bekerwedstrijd. Na de prachtige toeristische route met hilarische momenten onderweg kwamen we aan bij een mooie sportpark met vrolijk lachende friezen en goede koffie. Een leider wist me te vertellen dat ze hebben overwogen deze belangrijke wedstrijd op het hoofdveld te laten plaatsvinden, maar dat ze dit vanwege de extra spanning die dit zou opleveren, maar niet hebben gedaan.

We spelen in een 2-3-1 opstelling, Jelle en Thijn achterin, Boris, Ruben en Finn op het middenveld, Luc in de voorhoede en Lex op doel. Deni was helaas geblesseerd en moest verstek laten gaan.

De jongens beginnen en het is gelijk menens. De tegenstander waagt een schot op doel. Thijn hoopt deze weg te kunnen spelen maar het is Lex die de bal op tijd buiten de gevaarszone schopt. Een corner voor de oranje mannetjes uit Friesland is bijna raak.

Dan is er balbezit voor Poolster, echter hoe Thijn en Jelle ook hun best doen, ze breken niet door de verdediging. Paniek is de beste omschrijving van de eerste 10 minuten van het spel. Ruben pakt de bal en racet ervandoor, duidelijk fit en vast van plan een succes van deze ochtend te maken. Hij waagt een schot maar het lukt hem net niet. Dan is er ineens actie, een voorzet door Boris rolt gewoon rustig het doel in en zet de stand op 0-1.

Dan zijn daar weer de oranje spelers en pogingen op doel die flink worden wegverdedigd door Thijn en Jelle. Lex doet het goed in de goal. Een corner van de tegenstander gaat naast en er ontstaat wat meer concentratie, wilskracht en vechtlust bij onze yellow warriors die zo ver van huis hun eer proberen te verdedigen. Luc pakt de bal en rent naar voren, maar gaf net even te laat de bal af. Het is mooi te zien hoe de vechtertjes van beide kanten graag willen winnen .

Op tien minuten geeft de scheids het signaal dat er even gerehydreerd dient te worden en deze tijd wordt niet alleen gebruikt om de dorst te lessen maar ook als peptalk om door de spanning te worden gesleept. Na deze snelle pauze wordt er weer goed op positie en wijze van spelen gecoacht en de jongens luisteren goed als er gezegd wordt dat ze naar links of naar rechts moeten spelen. Finn scoort de 2-0 en Lex keept de sterren van de hemel. Een corner voor Poolster wordt door de keeper gepakt en dan is er een kans voor de Friezen die zelfs door Lex niet gekeept kan worden, wat het 1-2 maakt. Lex doet even mee aan het spel als het spannend wordt voor zijn goal, maar al snel heeft Poolster weer de bal en is er een kans voor Finn waar de keeper weer roet in het eten gooit. Het publiek is uitzinnig en de sfeer is goed op de Friese grasmat.

Na de rust kwamen de opgefriste snoetjes hoopvol het veld op rennen, het moest te doen zijn. De eerste minuten in de tweede helft waren ze weer de kluts kwijt, moesten ze zichzelf hervinden en herpakken.  Luc was gewisseld voor Twan. Hoe het allemaal verder ging, kan ik niet goed navertellen. Ergens werd het 3-2 en begonnen de koppies van onze jongens te hangen. De ervaring leert dat het dan ook niet meer goed zal komen. Echter vandaag, klommen ze even uit hun dal om te strijden om die felbegeerde beker. Het publiek stroomde toe, ik denk niet dat ik ooit zoveel publiek bij een F wedstrijd heb gezien, allemaal vol passie en enthousiasme voor de toppers op het veld.

Ze deden niet onder voor elkaar. Gezien de vele kansen die onze jongens hebben gehad, hadden ze kunnen winnen om in Joure voor de beker te gaan. Het is de mannen van Haulerwijk echter zeer gegund. De (kinder)champagne waarmee de yellow warriors na de wedstrijd proostten was een toast op een mooie pot voetbal waarbij de sportiviteit van het team, de scheids en de vele toeschouwers van Haulerwijk ons nog lang zal heugen.Haulerwijk overleg Haulerwijk publiek Haulerwijk Haulerwijk1 Haulerwijk2 Haulerwijk3 Haulerwijk4 Haulerwijk5 Haulerwijk6 Haulerwijk10