Stroef spelend Poolster behaalt de winst

Waar op vrijdag nog best veel regen viel en normale maartse temperaturen te meten waren, draaide de wind en blies op zaterdag vanuit het zuiden warme lucht naar binnen. En dat was nogal een omschakeling! En als je dan ook nog een potje gaat voetballen kan dit best eens in de benen slaan. Dat leek ook het geval te zijn bij de wedstrijd van Poolster 1 tegen Rood Zwart Baflo. Ook het speelveld zag er niet super uit, het leek wel of de messen van de maaimachine niet scherp waren want er zat veel variatie in de maaihoogte.

De vorige ontmoeting, in Baflo, eindigde in een 2-2 gelijkspel nadat Poolster met 0-2 had voorgestaan en er geen vuiltje aan de lucht leek. Nadat doelman Herder uitviel spookte het even in Baflo en mocht Poolster nog tevreden zijn met het puntje. Het was voor de bezoekers tot vandaag één van de 11 behaalde punten en derhalve vond het team van Willem Kluin zichzelf terug op een 10e plaats en is het in volle strijd met De Fivel en SC Scheemda wie er rechtstreeks gaat degraderen. Poolster voelt de hete adem van Omlandia en De Heracliden in de nek en zal zich weinig puntverlies kunnen veroorloven om minimaal de 4e plaats te behalen. Volgende week mag het team van Jeroen de Groot op bezoek in Uithuizermeeden bij de Meisters. Roan Herder is de komende tijd afwezig vanwege een buitenlandse stage en daarom speelde Simon Dijkman weer een rol in het doel. Wesley Bos moest met een enkelblessure vanaf de kant het duel gadeslaan.

Vandaag dus eerst maar eens afrekenen met Rood Zwart. De gasten waren vandaag in het uittenue gekleed, een blauwe tenue met oranje banen en daarmee stonden ze er fraai op. Het leek de Bafloërs ook vleugels te geven want, nadat Pupil van de Week Sam Pijper zijn dribbel doeltreffend had afgerond, namen ze de eerste minuten brutaal het initiatief. Poolster moest de organisatie goed neerzetten en leek moeite te hebben om lekker in de wedstrijd te komen. Het schot van Marco Dijkstra, dat een metertje over het doel ging, was één van de spaarzame doelpogingen van de thuisploeg in het eerste kwartier. Rood Zwart wilde wel maar kregen het niet voor elkaar om grote kansen te creëren. Poolster was na 20 minuten dichtbij een treffer. Daan Bos kreeg een hoge bal aangespeeld, lobde de bal over de uitgekomen doelman maar de bal was zo hoog en zacht dat dezelfde keeper tijd had om terug te sprinten en net voor de doellijn de bal met een handje uit de doelmond te werken. Vanaf dit moment kwam Poolster wel steeds meer opzetten ondanks dat het combineren stroef verliep. Sommige spelers liepen te lang en teveel met de bal en waar een combinatie werd opgezet was de inspeelpass onzuiver of werd geremd door het nog hoge gras. Na een half uur was er reden tot juichen. Eindelijk een vlot lopende aanval van Poolster over de linkerflank, opgezet door Robbert Kok. Hij vond Kevin Bijlsma die de bal laag voor het doel langs speelde en Jesse Smit als eindstation vond. Jesse had verrassend weinig weerstand te duchten van de verdediging en liep de 1-0 binnen. De thuisploeg wilde graag voor de rust een tweede treffer maken maar nogmaals, het spel was stroef te noemen. Ook leek er minder energie in de wedstrijd te kunnen worden gestopt, wellicht door de steeds verder oplopende temperatuur maar feit was dat het minder fris oogde dan anders. De rust werd bereikt met een 1-0 stand.

De thuisploeg begon erg matig aan de tweede helft, ballen gaan herhaaldelijk over de zijlijn, inspelen van de medespelers is beneden niveau. Rood Zwart kan daardoor steeds verder op de helft van de Spijksters komen en mag na zo'n 10 minuten spelen een hoekschop nemen. De inzet wordt in eerste instantie weggewerkt maar valt voor de voeten van een verdediger van Baflo die met links de bal vanaf een meter of 25 binnen schiet. Doelman Dijkman was kansloos, mede door de vele spelers die het zicht belemmerden, en moest een tegentreffer incasseren (1-1). Poolster dacht wellicht deze wedstrijd op de auto-pilot te kunnen spelen maar elke tegenstander is een lastige en er moet altijd gefocust worden gespeeld. Voor de supporters van de geelhemden duurde deze stand gelukkig niet lang want in de 60e minuut mocht Poolster een corner nemen. Bijlsma draaide de bal in het vijfmetergebied en zag dat de verdediging deze erg slecht verwerkte. Daan Bos kreeg de bal op een presenteerblaadje en hij faalde vanaf zo'n 2 meter afstand niet en liet het scorebord op 2-1 zetten. Poolster had wederom de voorsprong en was nu hopelijk gewaarschuwd. Nou kon Rood Zwart niet echt heel gevaarlijk worden, al moest Dijkman nog een keer redden en deed dit met verve, maar een grotere marge zou meer rust geven. En op het moment dat Duncan Torrenga, toch één van de betere spelers, in het veld was gebracht om Baflo naast Poolster te krijgen, we schrijven minuut 70, ontsnapte Bijlsma aan de linkerkant, kon naar het doel snijden en passeerde de doelman door de bal laag en diagonaal binnen te schuiven (3-1). Dit zou toch wel de genadeklap voor Rood Zwart zijn en doordat de ploeg naar voren moest om het verschil te repareren kreeg Poolster voorin meer ruimte en de kans om middels counters nog meer te scoren. Dit lukte niet, ondanks het inbrengen van Mark Lijnema voor de moegestreden Koen Biemond, maar ook Rood Zwart kwam niet meer tot scoren en zo bleef het bij 3-1 voor Poolster. De ploeg zal blij zijn dat het ook een mindere wedstrijd toch winnend heeft afgesloten.

Rood Zwart weet bijna zeker dat het ZEC, de nummer 9, niet meer kan achterhalen en daardoor in de problemen zit. Ook De Fivel verloor evenals Scheemda dat met 8 puntjes nu echt moet knallen om rechtstreekse degradatie te voorkomen. Nog 4 ronden te gaan.

Foto`s: A. Flikkema