Close

Uit de Algemene Ledenvergadering

Op 20 november heeft de Algemene Ledenvergadering (ALV) plaatsgevonden. In de kantine waren 32 personen aanwezig waarnaast 3 leden zich hadden afgemeld. Onderstaand in vogelvlucht de belangrijkste zaken uit de vergadering om u hiermee te informeren.

Na de opening door voorzitter Edward Stulp werden de notulen van de ALV d.d.28-11-2013 doorgenomen en zonder op- of aanmerkingen akkoord bevonden en vastgesteld. Bij het punt mededelingen kon aan de vergadering worden meegedeeld dat het bestuur en hoofdtrainer Jeroen de Munck een nieuw, tweejarig contract zijn overeengekomen. Normaal wordt een contractduur van één seizoen gehanteerd maar het bestuur is bezig om de vereniging nog verder te optimaliseren en ziet in de Munck iemand die ons op deze weg uitstekend zal kunnen ondersteunen en invulling kan geven aan het toekomstbeeld van de club. Een samenwerking op langere termijn is daarom wenselijk.

De penningmeester van de vereniging neemt met de leden de cijfers van het seizoen 2013-2014 door en geeft uitleg bij de verschillende posten. Bij vragen kunnen de leden direct interrumperen. Diverse zaken krijgen de aandacht waaronder het ledenaantal dat, ondanks de krimp, stabiel is en zelfs een licht stijgende lijn laat zien, de zorgen over het dalende aantal donateurs maar ook aandacht voor de in- en verkopen van de kantine (een belangrijke inkomstenpost van de club) en de realisatie van een prachtig scorebord met dank aan de sponsorcommissie, de Club van €20 en de vrijwilligers.

De kascontrole wordt sinds een aantal jaren uitgevoerd door administratiekantoor Pilon. Voorheen werd een kascontrole door leden uitgevoerd maar vanwege complexiteit is dit tegenwoordig niet meer van de leden te vragen en verwachten. Pilon heeft in de controle geen afwijkingen gevonden en dit op schrift gezet. De leden verlenen decharge aan de penningmeester waarmee het boekjaar 2013/14 is afgesloten.

Hierna wordt de (concept) begroting voor het seizoen 2014-2015 aan de leden voorgelegd. Ook hier punt voor punt de diverse posten met waar nodig of gewenst uitleg door de penningmeester. Er zijn vanuit de leden geen bezwaren tegen de voorgestelde begroting waarmee deze wordt vastgesteld.

Er is geen reden om de contributietarieven aan te passen dus het bestuur stelt voor dit ongewijzigd te laten. De leden stemmen hiermee in.

Na een kop koffie is het tijd voor de bestuursverkiezing. Allereerst is het de beurt aan Alje Boer in de rol van penningmeester. Alje heeft zich wederom beschikbaar gesteld voor een nieuwe periode van 3 jaren. De vergadering gaat graag akkoord met een nieuwe periode van de penningmeester.

Harry de Groot heeft zich niet herkiesbaar gesteld. Harry heeft in zijn rol als bestuurslid met seniorzaken in zijn portefeuille met plezier ingevuld maar kan het niet langer combineren. Hij neemt afscheid. Het bestuur is nog niet bij machte geweest om een geschikte opvolger te vinden ( vanuit de leden zijn geen kandidaten voorgelegd) waarmee de functie voorlopig vacant blijft.

Als derde en laatste bestuurslid die zijn 3 jarige termijn ziet eindigen is secretaris André van Gennip aan de beurt. André heeft na 12 jaren in het bestuur besloten dat het tijd is om te stoppen en het secretariaat over te dragen. Gelukkig is Peter Kooistra bereid gevonden om deze taak op zich te willen nemen. De vergadering gaat per acclamatie akkoord en hiermee is Peter gekozen tot nieuwe secretaris. De functie is echter te zwaar om snel en makkelijk over te kunnen dragen. Daarom is afgesproken dat Peter stapsgewijs wordt ingewerkt en André aan het eind van het seizoen 2014-2015 praktisch zal terugtreden. Het komende halfjaar werken we dus met een 'senior' secretaris en een 'junior' secretaris. Peter zal per heden uiteraard het bestuur versterken, de vergaderingen bezoeken en begeleidt worden tot hij alles goed in beeld heeft.

De voorzitter dankt alle bestuursleden, met name Harry en André voor bewezen diensten. Beide heren zullen echter voldoende taken binnen de vereniging blijven uitvoeren.

De jeugd en seniorzaken worden hierna behandeld waarin zowel Henk Koerts als Harry de Groot een terugblik geven op het afgelopen seizoen en vooruitblikken op hetgeen komen gaat. Belangrijk is op te merken dat er diverse plannen en ontwikkelingen zijn waardoor de toekomst, voor zowel jeugd en senioren, er rooskleurig uitziet.

In het agendapunt "wat verder ter tafel komt" heeft het bestuur een aantal zaken op de agenda gezet. Ten eerste heeft het bestuur het voornemen om per 01-01-2015 te stoppen met Teletekst van RTV Noord. Reden is met name de kosten van de pagina's waarbij ook in ogenschouw is genomen dat steeds meer mensen beschikken over internet, ook oudere leden en supporters. Wel zal gekeken worden om in dorpskrant Terp Tips artikelen te plaatsen en hiermee mensen op de hoogte te houden. De leden vinden het jammer maar hebben begrip en stemmen hiermee in.

Als tweede punt informeert het bestuur de leden over de plannen die het heeft op het gebied van modernisering c.q. uitbreiding. De gemeente verlangt van de club om na te denken over de toekomst en er zijn een aantal scenario's opgesteld die momenteel worden uitgewerkt. Er zijn 4 hoofdgebieden waarover wordt nagedacht ; 1e. Accommodatie ; 2e. Velden ; 3e. Duurzaamheid en 4e. parkeergelegenheid. Omdat het bestuur een compleet pakket met plannen wil opstellen zal de uitwerking enige tijd in beslag nemen. Uiteraard spelen gesprekken met de gemeente hier ook een belangrijke rol in. Wanneer meer bekend is zullen we leden informeren en raadplegen.

Ter tafel komt ook de situatie m.b.t. trainingsvelden en bezettingsgraad. Er zijn veel groepen die op hetzelfde tijdstip trainen, met name op de donderdag. Het bestuur vraagt om begrip voor het feit dat bij slechtere weersomstandigheden er afgelastingen zullen volgen. Het is de bedoeling groepen om toerbeurten af te gelasten om evenredig teams te kunnen laten trainen. Met name het gebruik van het hoofdveld als trainingsveld geeft een dilemma. Vanuit de gemeente is gesteld dat we het hoofdveld mogen gebruiken voor trainingen, wat we momenteel ook doen. Echter, bij meer neerslag willen we het veld sparen en voorkomen dat we op zaterdag een knollenveld hebben. Vanuit de leden komt de vraag of we senioren niet op een andere avond kunnen laten trainen, wat bekeken zal gaan worden.

Klaas Kooistra heeft het punt "sponsoring" op de agenda laten zetten. Hij betoogd dat er meer te halen is uit sponsoring als alle leden bij hun werkgever en/of contacten eens vragen naar sponsoring. Goed voorbeeld is voegbedrijf Hebels, actief in Spijk bij één van onze leden, dat na in gesprek te zijn geraakt, nu een sponsorpakket heeft en ook de F3 in nieuwe shirts gaat steken. De sponsorcommissie kan het niet alleen. Inmiddels voeren we dit seizoen op de website het item "Sponsor vd Week" wat goed ontvangen wordt en denken we na over een sponsoravond.

Het bestuur toont de leden een kort filmpje van Berend Rubingh over de vereniging ; het verenigen. Kijkt u maar eens op  www.youtube.com/watch?v=Umomu_aDQ4w of google op 'back to basics'.

Als laatste hoogtepunt zijn de jubilarissen uitgenodigd. Hier zit een verhaal achter. De KNVB is namelijk overgegaan naar een digitale wereld. Hierdoor zijn aanmelddata van leden soms op een nieuwe datum gezet. Zo stond Henk Brontsema op een aanmelddatum van 30-06-1996 terwijl hij werkelijk op 30-06-1963 lid is geworden. Wanneer we zoeken op aantal jaren lidmaatschap zou Henk niet naar voren komen. Gelukkig weten we het soms wel en zijn leden de afgelopen tijd gevraagd om onze data te checken. Mocht u van mening zijn dat u als lid al 25, 40 of 50 jaar aan onze club verbonden bent, meldt u dan bij de secretaris.

Henk Brontsema werd geëerd met een speldje voor zijn 50 jarig lidmaatschap (inmiddels 51) en voor een 25-jarig lidmaatschap werden Michael Sikkema en Martin van der Zwaag als aanwezigen ook een speldje aangeboden. Kor Buitenwerf, Koert Flikkema, Peter Heun, Harry Kloosterman en Richard Pijper zullen spoedig een speld ontvangen. Het geheel zal een vast onderdeel van de ALV worden.

Na de rondvraag werden de leden bedankt voor hun aanwezigheid en inbreng en de vergadering gesloten.

 

André van Gennip

secretaris