V.V. Poolster doet mee aan Regiocup

Samen met acht andere ploegen uit de omgeving gaat VV Poolster de strijd aan tijdens een zelfgeorganiseerde editie van de Eemslanden-cup. De andere ploegen die hieraan deelnemen zijn DVC Appingedam (vierde klasse), Noordwolde (derde klasse), Poolster (vierde klasse), SC Loppersum (derde klasse), Omlandia (derde klasse), Holwierde (derde klasse), SV De Heracliden (vierde klasse), Middelstum (vierde klasse) en SV Woltersum (vijfde klasse). Op 1 mei wordt bepaald of de Eemslanden-cup wel of niet georganiseerd wordt, afhankelijk van de dan geldende maatregelen.

Er wordt een competitie op touw gezet voor zowel de eerste als tweede elftallen van alle genoemde clubs. Uitzondering hierop is Woltersum, dat alleen met haar eerste elftal meedoet en uitkomt in de Eemslanden-cup voor tweede elftallen. En van de genoemde clubs vaardigt DVC Appingedam als enige een derde elftal af. Ook die ploeg doet mee in de Eemslanden-cup voor tweede elftallen. ‘Het idee achter deze zelfgeorganiseerde Eemslanden-cup is om gewoon weer lekker wedstrijden te spelen tegen clubs in de buurt, juist om weer dat derbygevoel omhoog te halen. Niet alleen voor de spelers, maar hopelijk ook voor toeschouwers, afhankelijk van de corona-ontwikkelingen natuurlijk’, aldus de trainers van de deelnemende clubs.

Deze negen clubs hebben er bewust voor gekozen om de Eemslanden-cup niet onder te brengen bij de KNVB, maar de organisatie in eigen handen te nemen. Om alles in goede banen te leiden ligt al een conceptreglement en -speelschema klaar, waarin verschillende aspecten zijn meegenomen. Eén hiervan is het nemen van strafschoppen na de wedstrijd. Ook strijden de ploegen mee om prijzen op basis van de stand. Daarnaast zijn er prijzen voor de beste speler, sportiefste ploeg, topscoorder en beste keeper te verdelen. Eemsmondsport en de Ommelander Courant zullen sowieso verslag doen van de wedstrijden die op het programma staan.

De Eemslanden-cup gaat van start zodra er groen licht wordt gegeven vanuit het kabinet om weer te kunnen voetballen zoals we dat gewend waren voor de coronacrisis én voldoende tijd hebben voor een wedstrijdgerichte voorbereiding. De eerste speeldag wordt dan in overleg met de betrokken trainers bepaald. Als blijkt dat er niet voldoende tijd is om de Eemslanden-cup te laten afwerken vanwege de geldende coronamaatregelen, bekijken de deelnemende clubs naar de mogelijkheid om onderling oefenwedstrijden voor de zomerstop te spelen.