Valse start breekt Poolster 2 op

Op zaterdag 27 januari speelde Poolster 2 een inhaalduel tegen Corenos 2. Het was 'lekker' voetbalweer, het zonnetje liet zich zien, de temperatuur was daarmee prima en er stond weinig wind. Klaas Kooistra had moeite om weer een scheidsrechter te regelen want op zaterdagochtend kwam het bericht dat de (3e) onpartijdige ziek was en ook niet kwam. Wel goed van de desbetreffende man dat hij zelf een vervanger regelde en zo stond Adnan Tatar uit Assen om 12:15 uur bij de toss.

Poolster begon in een 1-4-3-3 opstelling;

Roy Ytsma

Colin Uilhoorn, Ramon van Gennip, Robbin Vriend, Sander Swijghuizen

Arjan de Weerdt, Robin Uilhoorn, Robert Schrikkema

Mark Lijnema, Tom Flikkema en Milan Stielstra

bank : Thom Bos, Jeroen Emmelkamp, Ferdinand Oosterhuis, Kevin van Dam en Julian Herder

Nadat het duel was begonnen kreeg Poolster direct een tikje te verwerken. Bij de eerste de beste aanval van Corenos moest het namelijk al, we schijven minuut 2, een tegentreffer incasseren. Poolster was in de aanloop naar deze goal te slap in de duels en heeft de pech dat het schot nog iets werd aangeraakt en zo in de bovenhoek achter Roy werd geschoten. 0-1. Een flinke tegenvaller maar nog niet onoverkomelijk. Daarmee was het echter nog niet gedaan want in de 6e minuut kreeg de thuisploeg weer een teleurstelling te verwerken. Na een ingooi liep Ramon de aanvaller van Corenos in de rug, voldoende voor de scheidsrechter om naar de stip te wijzen. De bal werd ook nu langs de doelman tegen de touwen gewerkt en het stond 0-2.

Het is niet de eerste keer dat dit team een slechte start heeft. Men is bij aanvang van de wedstrijd niet scherp, niet gefocust en wordt pas wakker als de schade al geleden is. Als voorbeelden wedstrijden tegen Pelikaan S en TKB waar ook eerst snel een achterstand wordt opgelopen en pas dan gaan de mannen echt de strijd aan.

Poolster probeert om weer in de wedstrijd te komen en heeft veelal het balbezit. Corenos zakt in en loert op de counter. Het lukt de geelzwarten om na een kwartier te scoren. Robbin loopt met de bal vanuit de verdediging op en krijgt de bal bij Tom die direct uit de draai met links de bal laag in de hoek schiet (1-2). Zo is de aansluitingstreffer een feit en, gezien het spelbeeld, hoeft Poolster niet te wanhopen. Toch zijn de bezoekers uiterst effectief. Bij de 3e kans verwerkt Roy de bal tot een corner en uit deze hoekschop grijpt de defensie onvoldoende in en staat het na een half uur 1-3. Hoe is het mogelijk dat Poolster dit laat gebeuren.

Snel lijkt de thuisploeg weer dichterbij te komen maar 1 op 1 met de doelman lift Tom de bal niet alleen over de keeper maar ook net over de deklat en blijft het verschil twee. De minuten daarna blijft Poolster aanvallen, krijgt kans op kans, maar niemand haalt de trekker over en de Spijkster verzuimen Corenos pijn te doen.

Thom vervangt dan Milan, na rust staat Kevin in de goal omdat Roy last heeft van een vinger en ook Ferdinand en Julian komen het veld in. Poolster wil na de pauze 1-3-4-3 spelen en zo nog meer op de helft van de tegenstander zijn. Dat is ook wat er gebeurt, veel balbezit voor Poolster en een counterend Corenos, dat achterin alleen maar resoluut verdedigd. Toch zien we weinig uitgespeelde mogelijkheden. Spelers maken te vaak en te veel de actie, die vaak in schoonheid sterft, dan dat de veldbezetting goed is en het veld breed wordt gehouden. Het is al enorm druk in het centrum en dan moet je het uit elkaar spelen maar daartoe is Poolster niet in staat. Een schot van Julian op de lat moet de aanzet zijn tot een stormachtig laatste half uur en in de 64e minuut is het raak. Nu is er ruimte achter de verdediging, is de steekbal van Robin op Julian goed en weet Julian de bal voorlangs te spelen en kan Sander bij de tweede paal binnen schieten (2-3). Gezien het veldoverwicht was het wachten op de 3-3- en misschien nog wel meer maar Poolster kreeg het maar niet voor elkaar grote kansen te creëren en de keeper het lastig te maken. Corenos deed niets anders dan ruimen en was daar succesvol mee. Het hield de voorsprong tot het laatste fluitsignaal vast en kon na 96 minuten de handen in de lucht steken. Poolster bleek niet in staat de valse start te repareren en moest, geheel onnodig, toch weer een nederlaag slikken.