Voorbeeldduel Poolster D1

Poolster D1 wint 3 punten en wordt beloond om zijn sportieve gedrag!

Zaterdagmorgen 9 uur. Het eerste fluitsignaal klinkt op het stille sportpark “Oldencate” waar helaas door maar 3 jeugdteams wordt afgetrapt. Later op de middag speelde het 3/4e van Poolster nog een wedstrijd wat het qua programma niet heel druk maakte. Langs de lijn van de F3 pupillen verzamelden de verschillende jeugdspelers van de D1 zich om zich op te maken voor een ware kraker in de 1ste klasse. De nummers 5 Harstede D1 en nummer 4 Poolster D1 speelden tegen elkaar. Een paar minuten voor half 10 vertrok iedereen richting Harkstede, een accommodatie en vereniging die ik alleen van naam kende. Ik was er zelf nog nooit als speler of trainer geweest.

Rond 10 uur verzamelde Poolster zich op een prachtige locatie. Er mocht gespeeld worden op het hoofdveld dat er prachtig bij lag. Na een geweldig ontvangst van de gasten bereidde we ons voor op deze kraker, die niet alleen op papier maar ook door spelbeeld zeker zo bestempeld mag worden. Om half 11 startte Poolster D1 aan deze lastige maar boeiende partij. Twee gelijkwaardige teams gingen op jacht naar de belangrijke punten. Poolster trapte af en dit leidde al direct tot een mogelijkheid voor de thuisploeg die vanaf de eerste minuut er vol op klapte. Daarna volgde een kans voor Poolster. Een steekpass van Jelte was net te hard voor de diep lopende Milan. Zo volgden de mogelijkheden zich achter elkaar op. Een fase van 10 minuten waar de tegenstander 2x het aluminium vond en een paar keer stuitte op de goed keepende Anric. Kreeg Poolster Kansen uit 2 hoekschoppen van Jelte die Ian net naast kopte. Zo was het spelbeeld als de stand nog in evenwicht 0-0.

In de rust gaven we als trainer en leider aan dat de linies korter op elkaar moest komen te staan. Tussen de linies ontstond te veel ruimte waardoor wij de tegenstander te veel ruimte gaven om te voetballen. Dit was het puntje van de rust. De rest was doordrukken en loeren op de kleine kansen die we zeker nog gingen creëren.

De tweede helft werd nog spannender en aantrekkelijker dan de eerste 30 minuten. Twee ploegen gingen opzoek naar een doelpunt. Deze viel in de 33ste minuut. Nadat Poolster op een meter of 23 een vrije schop kreeg. Jelte plaatste de bal prachtig in de korte hoek. Hierdoor leidde de uitploeg met 0-1! Na deze fase begonnen we te hinken op twee gedachten. We wilden graag op zoek naar de 0-2 maar de achterhoede durfde toch niet volledig door te drukken en ruimte weg te geven. In deze fase gaven we veel ruimte weg tussen de middenvelders en de achterhoede. Hier profiteerde de uitploeg van. Alle tweede ballen werden gewonnen. Toen een van de tweede ballen voor de voeten van de midmid van Harkstede kwam haalde hij verrassend uit. Hiermee verschalkte hij de keeper en stond de stand weer gelijk 1-1. Helaas voor de thuisploeg duurde dit niet lang. Binnen een minuut kwam Poolster door een snelle ingooi van Mark op Ian snel weer op 1-2. Ian die eerst de keeper vond kopte daarna de rebound binnen. Na deze fase gingen beide ploegen knokken voor de punten. Poolster verdedigde sterk zijn voorsprong en Harkstede zette alles op alles voor de gelijkmaker. Helaas voor de thuisploeg bleef deze uit. Hierdoor eindigde de wedstrijd in een 1-2 overwinning voor Poolster. Waardoor Poolster nog in de race blijft voor de derde plaats in de eerste klasse.

Na afloop was ik trots op de manier waarop we vandaag hebben gespeeld. We waren als team positief naar elkaar, we waren sterk aan de bal en vooral we straalden met elkaar plezier uit. Langs deze weg wil ik Erwin en Anric nogmaals bedanken voor hun inzet voor dit team. Zonder jullie was dit vandaag zeker niet gelukt! Gefeliciteerd en vooral Bedankt.

Als conclusie op deze pot kan ik concluderen dat ik een spektakel stuk heb gezien, waarin twee ploegen bij vlagen aardig voetbal op de mat hebben gelegd. Als trainer en begeleider van de jongens heb ik genoten van het spelbeeld en het plezier wat we met elkaar hebben beleefd. Als je dan als ploeg beloond wordt met een blauwe kaart dan mag je helemaal trots zijn. Er zijn verenigingen die zich zelf als sportief presenteren en negatief kijken naar hun tegenstander. Harkstede heeft ons beloond voor ons gedrag van vandaag. Daarnaast hebben zij ook geknokt en waren ze zeker niet minder dan ons. Ik wil Harkstede bedanken voor het ontvangst, voor de manier van waardering met behulp van de kaart en ik kijk uit naar de return van deze twee ploegen. Waarin we hopelijk de supporters van beide kanten weer zo’n wedstrijd voor kunnen schotelen.